موانعی-که-در-برابر-پیشرفت-زنان-وجود-دارند،-باید-برداشته-شود

رئیس جمهورغنی در دیدار با اعضای شبکه زنان افغان گفت که در جریان سال های گذشته مسیر های دشواری در عرصه حقوق زنان پیموده شده و باید موانعی که در برابر پیشرفت زنان وجود دارند، برداشته شود.

به گزارش افغان نیوز:  رئیس جمهور غنی شام گذشته در ارگ ریاست جمهوری، با اعضای شبکه زنان دیدار کرد.

آقای غنی در این دیدار افزود: برای سه سال آینده نقشه راه واضح ترتیب گردد و تطبیق قانون و ایجاد توازن میان مرد و زن یک حرکت دوامدار و ارادۀ قوی می‌خواهد.

محمداشرف غنی گفت که در هشتم مارچ پروگرام انکشاف اقتصادی زنان اعلام می‌گردد و در تمام پروگرام‌های ملی به رشد همه جانبه زنان در تمام عرصه‌ها توجه صورت خواهد گرفت. وی افزود که در شورا‌های انکشافی که قرار است ایجا شوند، زنان و مردان باید نقش مساوی داشته باشند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که در راستای محو خشونت علیه زنان گام‌های اساسی برداشته شود، گفت: تغییر فرهنگ ناپسند در این عرصه مهم است، زیرا خشونت از خانواده آغاز می‌شود و در خانواده ختم می‌گردد.

رئیس‌جمهور غنی با اشاره بر این‌که در زمینه استخدام زنان در ستره محکمه و لوی‌څارنوالی گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده است، گفت: اکنون ۲۰۰ قاضی زن داریم و باید در زمینه گماشتن بیشتر زنان در دفاتر عدلی و قضایی سراسر کشور کار صورت بگیرد.

محمداشرف غنی ضمن این‌که از زنان خواست تا در زمینه حل مشکلات شان، پیشنهادات مشخص را ارائه نمایند، گفت که موضوع فرخنده تعقیب شده است و در مدت اندک در مورد مرتکبین و مجرمین قضیه مذکور اسناد دقیق ارائه خواهد شد و مجرمان به سزای اعمال شان خواهند رسید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که تمرکز در حقوق اسلامی و قوانین مشکلات و انتقادات را کاهش می‌دهد. وی گفت که گروپ‌های زنان در سطح هر ولایت پیشنهادات خویش را در زمینه‌های که بهبود نقش زنان در ساحات که کمرنگ می‌باشد، ارائه نمایند.

رئیس‌جمهور در اخیر سخنانش گفت: حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی‌جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها اراده قوی دارد و سهم گیری زنان در این انتخابات حتمی و حیاتی است.

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان شام امروز با شماری از اعضای شبکه زنان افغان دیدار کرد.

در این دیدار که خانم اول کشور نیز حضور داشت، خانم روشن څیړن صحبت کرده، گفت که شبکه زنان افغان امروز تحت شعار شاخص پیشرفت کنفرانس ملی را با اشتراک زنان فعال از ۳۴ ولایت افغانستان جهت بررسی وضعیت زنان و مشکلات موجود دایر کرد.

سپس خانم صغرا عطایی نماینده شبکه زنان افغان در ولایت بامیان، اعلامیه شبکه مذکور را در پیوند به هشتم مارچ قرائت نمود که در قسمتی از آن چنین آمده است: شبکه زنان افغان به ادامه برنامه‌های دادخواهانه خویش این بار هشتم مارچ روز همبستگی زنان را تحت شعار "حضور زنان افغانستان در توسعه و صلح" تجلیل می‌نماید.

وی افزود: بهبود وضعیت زنان جزء الزامات اصلی و اساسی دولت برای تقویت زنان در توسعه کشور و به وجود آوردن صلح در کشور میباشد.

خانم صغرا، پیشنهادات کنفرانس مذکور را قرائت نموده گفت: افزایش دسترسی به تعلیم، تامین مصئونیت اجتماعی، حضور زنان در عرصه‎‎های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به سطح ملی و بین‌المللی، تطبیق یکسان قوانین و مقررات در مورد تحقق حقوق زنان، به کیفر رساندن علنی مجرمین قضایایی خشونت بخصوص قضیه شهید فرخنده، ایجاد زمینه تمویل پروژه‌های رفاهی و اجتماعی، مسئولیت دهی سکتور خصوصی برای حمایت از پروژه‌ها و عملی ساختن طرح ایجاد صندوق وجهی حمایت از قربانیان خشونت شامل پیشنهادات کنفرانس متذکره بود.

سپس خانم اول کشور صحبت کرده گفت که من به مقاومت زنان افغان در برابر مشکلات، باور کامل دارم، زیرا آن‌ها قهرمانان اند. ما تا هنوز در مرحله نخست تامین حقوق زنان قرار داریم و برای رسیدن به حقوق آنان راه طولانی در پیش است.

وی افزود: مشکلات هنوز هم وجود دارد، اما من می‌دانم که شما با قوت و نیروی خویش مشکلات فرا راه تانرا حل می‌نمایید.

موانعی که در برابر پیشرفت زنان وجود دارند، باید برداشته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد