میلیون‌ها-کودک-افغان-به-خدمات-دسترسی-ندارند

سازمان جهانی حمایت از کودکان ملل متحد می گوید؛ با وجود این‌که افغانستان در جریان دو دهۀ اخیر گواه پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده‌است، اما میلیون‌ها کودک هنوز از دسترسی به بسیاری از خدمات، محروم هستند.

به گزارش افغان نیوز: سازمان جهانی حمایت از کودکان ملل متحد در گزارش سالانه‌اش که به مناسبت روز جهانی کودک امروز چهار شنبه(8، ثور) نشر کرده، گفته است که از هر پنج کودک در افغانستان، دو کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

در این گزارش آمده است که افغانستان جایگاه 157 را در میان دیگر کشورها از آن خود کرده است. این گزارش به بررسی میزان دسترسی کودکان به مراقبت‌های صحی، آموزشی، تغذیه و امنیت آنان در 176 کشور جهان پرداخته است؛ و هم‌چنان مواردی چون کودکان کار، ازدواج زیر سن، بی‌جاشدگان کودک در نتیجۀ جنگ و کشتار را در بر می‌گیرد.

در این گزارش آمده‌است، با وجود این‌که افغانستان در جریان دو دهۀ اخیر گواه پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده‌است، مانند کاهش‌یافتن ۴۴ درصدی ازدواج‌های زیر سن در ۲۰ سال گذشته، اما میلیون‌ها کودک هنوز از دسترسی به بسیاری از خدمات، محروم هستند.

گزارش می‌افزاید که میزان مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال، به ۶.۷۹ درصد، کودکانی که از رشد بازمانده‌اند به ۴۰.۹ درصد، کودکانی که از رفتن به مکتب بازمانده‌اند به ۴۱.۹ درصد و کودکان کارگر به ۲۹.۴ درصد می‌رسد که این موارد به عنوان چالش‌های اصلی‌ روی زندگی کودکان در سراسر افغانستان به حساب می‌آید.

بر بنیاد این گزارش، به گونۀ شگفتی‌آوری ۸۸ درصد از کودکان بین سنین ۶ تا ۲۴ ماهه روزانه به گونۀ درست تغذیه نمی‌شوند و جنگ روان در افغانستان کودکان را از دسترسی به امکانات محروم می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که آمارگیری این نهاد نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از کودکان افغانستان در نتیجۀ جنگ و درگیری ناگزیر به ترک محل سکونت‌شان شده‌اند که بسیاری از این کودکان به فرصت‌های آموزشی دسترسی ندارند یا مکتب‌های‌شان توسط گروه‌های مسلح مورد استفاده قرار گرفته و یا برای اهداف نظامی، استفاده شده‌است.

این گزارش آموزش را برای آیندۀ افغانستان یک مسألۀ حیاتی دانسته و گفته است در حالی که از سال ۲۰۰۱ بدین‌سو، دسترسی کودکان افغان به ویژۀ دسترسی دختران به آموزش افزایش چشمگیری داشته‌، اما در جریان سال‌های گذشته مکتب‌ها، معلمان و دانش‌آموزان همواره آماج حمله قرار گرفتهاند.

بر بنیاد گزارشی که به کمک صندوق جهانی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد منتشر شده‌ است، در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۸۷۰ حمله، تهدید یا ترساندن دانش‌آموزان، امکانات یا کارکنان و یا درگیری در محیط مکتب‌ها از سوی حکومت، به ثبت رسیده‌است.

در این گزارش آمده که در حال حاضر، حدود یک هزار مکتب از سوی گروه‌های مسلح غیرمسئول، نیروهای امنیتی افغان و یا نیروهای بین‌المللی ویران و اشغال شده‌است و یا هم به علت جنگ و درگیری بسته شده‌‌اند.

این گزارش هم‌چنان نشان می‌دهد که با وجود اتفاقاتی اثرگذار بر زندگی کودکان هم‌چون ازدواج زیر سن، بارداری‌های زودرس، محرومیت از حق آموزش، بیماری و سوءتغدیه که هنوز هم به عنوان یک چالش باقی‌ست، در جریان 20 سال گذشته این سازمان گواه فعالیت‌های موفقیت‌آمیز حکومت افغانستان و برنامه‌های توسعه‌یی نیز بوده است.

میلیون‌ها کودک افغان به خدمات دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد