میوه-خشک-افغانستان-بنام-ایران-و-پاکستان-به-اروپا-صادر-می‌شود

مسوولان اتحادیه تاجران و صنعت کاران کشور می‌گویند؛ بیش از ۲۰ سال است که میوه خشک افغانستان بنام ایران، پاکستان و ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: سخی احمد پیمان، رییس اتحادیه صعنت کاران افغانستان، امروز( دوشنبه، 22 جدی) در گشایش «نمایشگاه بین المللی توسعه، پیشرفت تجارت و گفتمان سکتور خصوصی» گفت که همه ساله نزدیک به 100 فابریکه تازه در شبکه صنعت و تجارت افزایش می‌یابد؛ اما دست‌های از دورن ادارات دولتی به چرخش صنعت کشور آسیب می‌رساند.

آقای پیمان افزود که افغانستان در بخش زراعت و معادن ظرفیت و فرصت‌های خوبی دارد و باید در راستای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تلاش بیشتر شود. او تاکید کرد: « مدیران ارشد در برخی ادارات دولتی مانع گردش اقتصاد و صنعت کشور می‌شوند و شماری از فابریکه‌های کشور به دلیل نبود برق از کار افتاده اند».

آقای پیمان گفت که بین 7 تا 8 میلیون نفر در کشور بیکار هستند و در صورتی‌که در بخش صنعت و تجارت کار صورت نگیرد، بر شمار این بیکاران افزوه خواهد شد. 

عبدالهادی فرهنگ، رییس اتحادیه تاجران افغانستان و یکی از برگزار کنندگان این نمایشگاه گفت که بیست سال است که میوه خشک افغانستان به نام کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه به اتحادیه اروپا صادر می‌شود و هنوز حکومت روی استندردهای که مورد پذیرش کشورهای اروپایی باشد، اقدامی نکرده است.

آقای فرهنگ از وزارت مالیه انتقاد کرده و گفت که هنوز کالاهای نمونه تاجران اوزبیکستانی که در این نمایشگاه شرکت کرده، به دلیل بروکراسی پیچیده این وزارت در میدان هوایی کابل گیر مانده و تا کنون به نمایش گذاشته نشده است.

او تاکید کرد که وضعیت بروکراسی نامنظم و کارشکنی‌های وزارت مالیه چهره بدی از وضعیت افغانستان در بیرون از کشور از جمله اوزبیکستان به نمایش خواهد گذاشت و این امر بر روابط تجارتی دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

مالکوف یارقین، معاون اتحادیه صادر کنندگان اوزبیکستان در این نمایشگاه گفت که روابط فرهنگی و تاریخی اوزبیکستان و افغانستان پیشینه زیادی دارد و روابط دیپلماتیک این دو کشور از سال 1992 میلادی به این طرف ادامه دارد.

آقای یارقین تاکید کرد که اوزبیکستان با چنین روابط فرهنگی و تاریخی قصد دارد که روابط تجارتی خود را نیز در افغانستان گسترش دهد و این اراده در سطح رهبری اوزبیکستان وجود دارد. 

این درحالی است که نمایشگاه بین المللی توسعه، پیشرفت تجارت و گفتمان سکتور خصوصی با اشتراک صعنت کاران و تاجران افغانستان و اوزبیکستان به گونه مشترک در کابل برگزار شده که برای سه روز ادامه دارد. 
در این نمایشگاه تاجران و صنعت کاران دو کشور در بیش از 180 غرفه کالاهای تجارتی شان رابه نمایش گذشته اند.

میوه خشک افغانستان بنام ایران و پاکستان به اروپا صادر می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد