ناامنی-ها-در-سال-جاری-هزارافغان-را-بدون-مسکن-ساخته-است

مسئولان وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند؛ در سال جاری حدود ۹۰ هزار شهروند کشور در اثر جنگ‌ها بیجا شده اند که وزارت امور مهاجرین برای بهبود وضعیت بیجا شده گان بودجه کافی ندارد.

به گزارش افغان خبر؛ فضل احمد عظیمی معین پلان و پالیسی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان که امروز در نشستى تحت نام "مسوولیت مشترک برای ادغام پایدار عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی" صحبت ميکرد، گفت که اکثریت این افراد در نتيجۀ جنگ هاى داخلی از ولایات سرپل، کندز، فراه، ننگرهار، ارزگان، هلمند، غور، بادغیس، پکتیکا، بغلان و جوزجان بیجا شده و اکنون در ۲۰ ولایت بودوباش دارند.

آقای عظیمی گفت؛ اکنون تعداد بیجاشدگان درسراسر کشور نزدیک به يک میلیون تن می‌رسد و رسیدگی به آنان نیاز به امکانات دارد، که متاسفانه اين وزارت بودجۀ کافی را در اختیار ندارد.

معین پلان و پالیسی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان، از وزارت های سکتوری و جامعه بین المللی خواست تا توجه بیشتر در رسیدگی به وضعیت فعلی و آیندۀ بیجاشدگان داخلی که اکثریت آنها در شهرها بودوباش دارند و نمی خواهند دو باره به مناطق اصلی شان برگردند، متمرکز سازند.

بربنياد معلومات موصوف، ازآغاز سال میلادی تا کنون از کشورهای خارجی به خصوص ایران و پاکستان بیش از ۹۳ هزار تن به کشورعودت کرده اند، که این افراد نیاز به عرضۀ خدمات نياز دارند.

درعين حال، محمد قاسم حیدری معين پالیسی و انسجام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، با ابراز نگرانی از وضعیت بیجاشدگان گفت: "دو سال می شود که پالیسی ملی براى رسیدگی به وضعیت فعلی و آیندۀ بیجاشدگان داخلی تهیه شده؛ اما تا هنوز تطبیق نگرديده است."

وی یگانه راه حل را درتطبیق پالیسی  ملی بیجاشدگان دانسته افزود که بیجاشدگان در وضعیت خراب به سر میبرند و دسترسی به خدمات اساسی از اولویت ها است که باید از سوی ادارات موظف هرچه زود تر صورت بگیرد.

وی افزودکه به اساس آمار به دست آمده، در سال روان بیش از۹۰ هزار تن در نتیجه جنگ های داخلی بیجاشده اند، که ۵۸ در صد آنهارا اطفال تشکیل میدهند که این اطفال، اکنون درحالت بی سرنوشتی به سر میبرند.

او گفت که در نتیجه این جنگ ها ۷۹۴ تن کشته و ۱۴۷۸ تن مجروح شده اند و همچنین ۲۹۶ باب مکتب، ۴۷ مرکز صحی، ۷۲ باب مسجد، ۶۳۹۴ خانه مسکونی، ۱۵۰۰ باب دکان، ۱۷ پل و ۱۲ کیلو سرک متر تخریب شده است.

الیزایتا برومت سرپرست نماینده کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در افغانستان که دراين نشست اشتراک داشت، گفت: "اقدامات کوتاه مدت بشردوستانه، مانند مساعدت های زمستانی سالانه وجود دارد؛ اما نیازجدى به ترویج برنامه های همه جانبه انکشاف شهری جهت مساعدت ها به آسیب پذیرترین اقشار جامعه در میان مردم افغانستان می باشد."

وی پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی را یکی از دستاوردها دانست و از حکومت بخصوص وزارت مهاجرین خواست تا در تطبیق این پالیسی، گام های اساسی بردارند.

ناامنی ها در سال جاری 90 هزارافغان را بدون مسکن ساخته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد