نبود-آمار-دقیق-جمعیت؛-شفافیت-برنامه‌ها-را-زیر-سوال-می‌برد

معاون دوم ریاست جمهوری به اداره ملی احصائیه هدایت داد که در خصوص تسریع روند توزیع تذکره الکترونیک، مشکلات و موانع این پروسه تصمیم نهایی اتخاذ شود، زیرا ارائه آمار و ارقام متفاوت باعث آشفتگی در برنامه ریزی و تصمیم های کلان ملی می گردد.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در جلسه کمیته ملی احصائیه که در قصر صدارت عظمی برگزار شد، به اداره ملی احصائیه هدایت داد که در خصوص تسریع روند توزیع تذکره الکترونیک، مشکلات و موانع این پروسه و نیز راه حل های آن یک پلان مکتوب را تهیه کند تا در جلسه بعدی کمیته ملی احصائیه در مورد آن تصمیم نهایی اتخاذ شود.

آقای دانش افزود که ارائه آمار و ارقام متفاوت باعث آشفتگی در برنامه ریزی و تصمیم های کلان ملی می گردد و باید با همکاری ادارت دولتی با اداره ملی احصائیه یک میکانیزم شفاف در مورد توحید و شفافیت منابع و ارقام احصائیه ملی صورت گیرد. 

همچنان در این جلسه فیصله شد که این موضوع در جلسه بعدی کمیته بعنوان اجندای اصلی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد. در همین راستا تأکید شد که منابع و ارقامی که دیگر نهاد ها به صورت خام ارائه می‌کنند تنها با هماهنگی اداره ملی احصائیه مورد اعتبار می‌باشد.

 معاون رئیس جمهور به رئیس و کارشناسان اداره ملی احصائیه هدایت داد که علاوه بر نشر آمار و ارقام، موضوعات آماری در موارد لازم باید در یک کنفرانس مطبوعاتی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد تا از تشویش و انحراف افکار عمومی جلوگیری شود.

مطابق گزارش اداره ملی احصائیه، تعداد نفوس کشور در سال 1398 بالغ بر 32.9 میلیون نفر تخمین شده است. گزارش این اداره نشان می‌دهد که در سال گذشته به تعداد 5.6 میلیون پسر و 3.6 میلیون دختر در مکاتب تعلیمات عمومی دولتی مشغول آموزش بوده اند که از این میان 39% آن را در مجموع دختران تشکیل می دهند.

مطابق این گزارش، براساس نرخ تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی کشور در حدود 3.9  فیصد بوده است و میزان واردات کشور در سال 1398 به مبلغ 6.77 میلیارد دالر و صادرات کالا نیز به مبلغ 864 میلیون دالر برآورد شده است.

مسئولان اداره ملی احصائیه وعده سپردند که این آمار و ارقام در مورد وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور با جزئیات لازم و به گونۀ رسمی در اختیار مردم و رسانه ها قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که وزارت خانه ها و نهادهای کمک رسانی بارها گفته اند که نبود یک آمار دقیق از جمعیت و وضعیت زندگی مردم افغانستان، امور بازسازی و تطبیق پروژه ها در افغانستان را با مشکل مواجه می کند.

نبود آمار دقیق جمعیت؛ شفافیت برنامه‌ها را زیر سوال می‌برد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد