نخستین-اتحادیه-جلغوزه-افتتاح-شد

برای نخستین بار اتحادیه جلغوزه با حضور رییس اجراییه و هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع و تاجران ملی در کابل افتتاح شده که قرار است جلغوزه بعد از این تحت نام افغانستان به خارج صادر گردد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: امروز(سه شنبه، 22 حوت) اولین اتحادیه جلغوزه با حضور داکتر عبدالله، رییس اجراییه و هئیت مدیره اتاق تجارت و صنایع کشور در کابل افتتاح شد که قرار است جلغوزه افغانستان بعد از این تحت نام افغانستان به خارج کشور صادر گردد.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع کشور گفت: افغانستان می تواند سالانه بین 25 تا 30 میلیون تن جلغوزه صادرکند اما در حال حاضر این میوه از سوی کشورهای دیگر، به نام این کشورها به خارج صادر می‌گردد.

معاون اتاق تجارت تاکید کرد: بعد از این تمام جلغوزه کشور به نام خود افغانستان صادر میشود و حکومت نیز باید از این اتحادیه حمایت کند.

درهمین حال داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه در این برنامه گفت:  صادرات جلغوزه افغانستان سبب ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی و تغییر در زنده گی مردم خواهد شد.

داکتر عبدالله گفت: سرمایه گذاری در این بخش سبب افزایش صادرات، ایجاد زمینه های کار، کاهش فقر و حتی در تأمین امنیت تاثیر گذار خواهد بود.

یحی خان زدران، رییس اتحادیه جلغوزه گفت: عواید سالانه جلغوزه افغانستان 1.2 میلیارد دالر است و در سال جاری تاجران این میوه 1010 تن جلغوزه را به ارزش 9 میلیون دالر صادر کرده است.

درافغانستان 43 هزار هکتار زمین جنگلات جلغوزه وجود دارد که بیشتر آن در ولایت های خوست، پکتیا، پکتیا، ننگرهار و لغمان وجود دارند. زدران گفت: با آغاز کار فابریکه پروسس جلغوزه، برای حدود 500 تن زمینه کار ایجاد خواهد شد.

امید سالم، رییس عمومی اتحادیه بانک های خصوصی گفت:  این اتحادیه تلاش می کند تا زمینه قرضه ها و نیز زمینه انتقالات مالی را برای بازرگان در زمینه پروسس و صادرات جلغوزه فراهم کند.

بیشترین جلغوزه افغانستان تا هنوز تحت نام پاکستان به خارج صادر میگردد و حکومت افغانستان بعد از این تلاش خواهد کرد که این میوه خشک را تحت نام خود این کشور صادر کند.

نخستین اتحادیه جلغوزه افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد