نخست‌وزیر-ازبیکستان-چندین-تفاهم‌نامه-را-با-افغانستان-امضا-کرد

معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرا می‌گوید، ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش دو میلیارد ۵۰۰ میلیون دالر با حضور ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا و عبدالله عارف‌اوف، نخست‌وزیر ازبیکستان امضا شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که این تفاهم‌نامه‌ها شامل ۱۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به‌ارزش ۱.۴ میلیارد دالر و ۲۳ تفاهم‌نامه تجارتی به‌ ارزش ۱.۱ میلیارد دالر می‌باشد.

با این حال روز گذشته (۲۷ اسد) وزارت صنعت و تجارت در خبرنامه‌ای گفته بود که 5 توافقنامه با حضور عبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی و عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر اوزبیکستان به امضا رسیده است.
در خبرنامه وزارت صنعت و تجارت آمده که این توافقنامه‌ها جهت توسعه و تحکیم روابط اقتصادی میان وزارت‌‌خانه‌های معادن و پترولیم، زراعت، آبیاری و مالداری و مالیه کشور و وزارت‌‌خانه‌های مربوطه ازبیکستان امضا شده است
نخست‌وزیر ازبیکستان با تاکید به حمایت از افغانستان در مجامع بین‌المللی، گفت کشورش آماده هر نوع همکاری با افغانستان است و بدون تعامل با حکومت سرپرست راه‌های پیشرفت امکان‌پذیر نیست.
همزمان با سفر هیات بلندپایه ازبیکستان به کابل، شماری از مقام‌های امارت اسلامی با عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر ازبیکستان دیدار کردند.

ارگ در خبرنامه‌ی می‌گوید که نخست‌وزیر ازبیکستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرا با تأکید بر گسترش روابط میان کابل و تاشکند گفته است که به‌زودی به‌گونه رسمی سفیر امارت اسلامی را می‌ پذیرد.

ارگ در رشته پیام‌های در ایکس نگاشته است که آقای عارف‌اوف همچنان افزوده است که کشورش به گسترش همکاری‌ها با افغانستان در بخش‌های اقتصاد و تجارت متعهد است و به همکاری در زمینه‌های معادن، برق، زراعت، فرهنگ و بازسازی ساحات تاریخی این کشور ادامه می‌دهد.

بر اساس خبرنامه، نخست‌وزیر ازبیکستان از معاون سیاسی رییس‌الوزرا برای سفر به تاشکند، به‌گونه‌ی رسمی دعوت کرده است.

در خبرنامه آمده است که مولوی عبدالکبیر در این دیدار گفته است که جهان و سازمان‌های بین‌المللی باید امارت اسلامی را به‌عنوان حاکمیت مشروع افغانستان بپذیرند و تنها امارت اسلامی می‌تواند از افغانستان و افغان‌ها در نشست‌های بین‌المللی، نمایندگی بهتر کند.

معاون سیاسی رییس‌الوزرا افزوده که امارت اسلامی می‌خواهد با استفاده از موقعیت جغرافیایی افغانستان، این کشور را به نقطه اتصال منطقه مبدل کند و این اتصال بدون همکاری‌های ترانزیتی افغانستان و ازبیکستان ناممکن است.

مولوی عبدالکبیر ابراز امیدواری کرده است که اشتراک افغانستان در سازمان‌ شانگهای تایید و به نگرانی‌های مشترک کشورهای عضو، پاسخ داده شود.

با این حال وزارت خارجه ا.ا گفته که عارف‌اف، در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرا خواهان بهبود روابط دیپلوماتیک بین دو کشور شده است.

در خبرنامه وزارت خارجه ا.ا آمده است که نخست‌وزیر ازبیکستان در این دیدار، روابط میان افغانستان و ازبیکستان را برپایه تعامل متقابل خوانده و گفته که کشورش برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گام‌های عملی برمی‌دارد.

عارف‌اف افزوده که هم دولت و هم تاجران و سرمایه‌گذاران کشورش علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی خط آهن، استخراج معادن، زراعت، انرژی و تجارت در افغانستان اند.

براساس خبرنامه، حنفی نیز در این دیدار بر تداوم روابط و تعامل متقابل میان دو کشور تاکید کرده و گفته که امارت اسلامی زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت را در افغانستان فراهم کرده است.

مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر اوزبیکستان دیدار کرده در این دیدار آقای عارف‌اف گفته است که ازبیکستان بر توسعه روابط با افغانستان تأکید کرده و خواهان گسترش بیشتر روابط دیپلوماتیک با افغانستان شده است.

از سوی هم، امیرخان متقی گفته است که فرصت‌های زیادی در بخش‌های تجارت، انرژی و ترانسپورت در دو کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

سرپرست وزارت خارجه افزوده است که با افزایش سطح روابط دیپلوماتیک میان دو کشور، مرحله جدیدی از گسترش روابط دوجانبه آغاز خواهد شد.

همپنان نخست‌وزیر ازبیکستان در دیدار با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا گفته است ازبیکستان به افغانستان به‌حیث بخش مهم آسیایی مرکزی می‌نگرد و تأکید می‌کند که بدون تعامل با امارت اسلامی، به نتیجه مثبت نمی‌‌رسیم.

آقای عارف‌اوف از تطبیق توافق‌نامه‌های انجام شده میان دو کشور اطمینان داد و افزوده است که ازبیکستان روی استخراج مس و ذغال سنگ افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند و آماده است که متخصصان افغان را در بخش‌های تکنالوژی، هوانوردی و خط‌آهن آموزش دهد.

از سوی هم، ملا عبدالغنی برادر آخوند، روابط میان دو کشور را در حال توسعه خواند و گفت، امارت اسلامی به کشورهای همسایه نسبت به سایر کشورها در بخش سرمایه‌گذاری اولویت می‌دهد.

معاون اقتصادی رییس‌الوزرا همچنان بر آغاز کار عملی پروژه افغان – ترانس، تقویت سب‌ستیشن‌ها، بهبود کیفیت لین‌های برق، بلندبردن ظرفیت سب‌ستیشن ارغندی و ایجاد سهولت‌ها در زمینه صدور ویزا به تاجران افغان تأکید کرده است.

این در حالی است که نخست‌وزیر ازبیکستان به منظور اشتراک در نشست دوجانبه «تواصل تجاری میان افغانستان و ازبیکستان» و افتتاح نمایشگاه محصولات و تولیدات کشور ازبیکستان قبل از ظهر روز  گذشته وارد کابل شده است.

 

 

نخست‌وزیر ازبیکستان چندین تفاهم‌نامه را با افغانستان امضا کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد