نشست-ژنو؛-نگرانی-از-قطع-کمک‌های-جهانی-به-افغانستان

کارشناسان در پیوند به نشست ژنو که امروز دو شنبه(۳، قوس) زیر عنوان « صلح، رفا و خودکفایی» برگزار می‌شود، می‌گویند که این‌بار جامعه جهانی بدون قید و شرط به افغانستان کمک‌ نخواهند کرد و ممکن حمایت‌های‌اقتصادی نسبت به سالهای گذشته کاهش یابد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالواسع حیدری، کارشناس امور اقتصادی در گفتگویی با افغان نیوز گفت؛ حکومت افغانستان در تعهدات خود که چند سال پیش در نشست‌های بروکسیل و ژنو به جامعه بین‌الملل سپرده بود، دست آورد چشم گیری نداشته و ممکن در این نشست با چالش‌های بیشتری روبرو شود.

آقای حیدری گفت: با توجه به گسترش موج دوم ویروس کرونا در جهان، درایت زیاد نیاز است تا حکومت افغانستان در نشست کنونی ژنو، توجه جامعه بین الملل را در راست‌ای کمک‌های مالی جلب نماید.

حیدری افزود که براساس کارکرد دو دهه‌ای اخیر حکومت افغانستان، مکمن است کمک‌های جامعه بین‌الملل محدود و مشروط تر گردد و این احتمال نیز وجود دارد که جامعه جهانی شرایط سخت تری نسبت به کمک‌های مالی شان روی افغانستان وضع نمایند.

به گفته آقای حیدری؛ افغانستان باوجود کمک‌های هنگفت بین المللی هنوز نتوانسته است زیر ساخت‌های اقتصادی خود را به گونه بهتر بازسازی و از کمک‌های مالی استفاده درست نماید. از سوی هم، اقتصاد افغانستان وارداتی و وابسته است. بنابراین، وضعیت در افغانستان بدون کمک‌های جامعه جهانی وخیم و نظام در خطر خواهد افتاد.

این کارشناس اقتصادی گفت: جامعه جهانی نسبت به کارهای که تاکنون در کشور انجام داده برای حفظ آن رسالت دارد و نباید با قطع کمک‌های‌شان مردم افغانستان را تنها بگذارد.

محمد علی مشعل، کارشناس امور اقتصادی نیز می‌گوید: حکومت افغنستان نسبت به تعهداتش که در نشست‌های پیشین ژنو به جامعه جهانی سپرده بود، چندان دست آوردی نداشته و بیشتر برنامه‌ها روی کاغد است و کارهای هم کرده اما تاثیر چندان به توسعه و اقتصاد کشور نداشته است.

آقای مشعل افزود که اشتراک کنندگان نشست ژنو بیشتر روی شاخص‌های چون توسعه اقتصادی، مبارزه با فساد و سهم بیشتر زنان در حکومت تاکید دارند اما حکومت افغانستان در این راستا تنها اقدام‌های شکلی انجام داده است.

او تاکید کرد که جامعه جهانی ممکن در این نشست در برابر تعهدات بیشتر حکومت افغانستان، به کمک‌های مالی خود در امر حکومت داری خوب، مبارزه بافساد، ازدیاد عواید و اصلاحات ادامه دهد.

به باور آقای مشعل؛ کمک‌های جامعه بین‌الملل بیشتر برای بقای حکومت افغانستان است نه برای توسعه و پیشرفت و اگر این کمک‌ها قطع شود، ممکن نظام در کشور از بین برود.

این درحالی است که نشست دو روزه ژنو، آخرین نشست دهه‌ای تحول افغانستان( 2015 – 2025) می‌باشد و قرار است چشم انداز تازه‌ای برای ادامه کمک‌های جامعه جهانی تعریف و تعهد مالی جامعه جهانی برای چهار سال آینده افغانستان مشخص شود. گفته می‌شود که هیأت افغانستان در این نشست از اشترک کنندگان نشست ژنو در خواست کمک مالی به ارزش 4 میلیارد دالر خواهد کرد.

نشست ژنو؛ نگرانی از قطع کمک‌های جهانی به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد