نمایشگاه-محصولات-افغانستان-در-ازبیکستان-افتتاح-شد

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان، در اعلامیه‌ی می‌گوید که نورالدین عزیزی سرپرست این وزارت نمایشگاه محصولات و تولیدات داخلی افغانستان را در ازبیکستان افتتاح کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت در ایکس می‌گوید که آقای عزیزی، با حضور لزیز کودراتوف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبیکستان، نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان در این کشور را افتتاح کرده است.

بر بنیاد این اعلامیه، وزارت صنعت و تجارت می‌گوید، در این نمایشگاه ۷۵ شرکت داخلی، محصولات و تولیدات افغانی از سکتور‌های زراعتی، صنعتی، مواد معدنی، حمل نقل و دیگر سکتور‌ها را در ۱۴۰ غرفه به‌مدت سه روز به‌نمایش می‌گذارند.

روز گذشته (15 سرطان) وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان گفته بود که، سرپرست این وزارت با شماری از مقام‌های ازبیکستانی دیدار کرده است.

بر بنیاد اعلامیه، آقای عزیزی و هیات همراه شان با جمشید خواجه یف معاون صدر‌اعظم جمهوری ازبیکستان با حضور داشت وزیران سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت، انرژی، ترانسپورت، صنایع معدن، منابع آب و مسوولان گمرکات آن کشور هم‌چنان با سفیرجمهوری ازبیکستان مقیم افغانستان دیدار و ملاقات نموده است.

این وزارت می‌گوید که در این دیدار دو طرف در خصوص گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی، متوازن سازی تجارت دو کشور بر اساس موافقتنامه تجارتی ترجیحی یک جانبه به نفع افغانستان، عقد موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، نهایی سازی تفاهمنامه قرنطینه بین دو کشور، هم‌کاری‌ها در بخش خط آهن و انتقال لین برق سرخان-پلخمری گفتگو نموده و روی ایجاد خانه تجارت بین دو کشور نیز توافق صورت گرفته است.

پیشتر مسوولان وزارت صنعت و تجارت از برگزاری نمایش‌گاه تولیدات داخلی افغانستان در ازبیکستان خبرداده‌ بودند.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت ا.ا با ارسال ویدیویی به رسانه‌ها گفته بود که قرار است نمایشگاه سه‌ روزه تولیدات داخلی افغانستان به تاریخ دوم جولای سال روان میلادی در تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار شود.

آقای آخندزاده افزوده است که این نمایشگاه به منظور بازاریابی محصولات تولیدی افغانستان، توسعه روابط تجاری میان دو کشور و حمایت از سکتور خصوصی برگزار می‌شود.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در این نمایشگاه ۲۵۰ تاجر افغان قالین، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی، میوه خشک و بسیاری از محصولات دیگر را به نمایش خواهند گذاشت.

او در این ویدیو از تمام تاجران و سرمایه‌گذاران داخلی خواست بود که در این نمایشگاه اشتراک و محصولات شان را به نمایش بگذارند.

در همین رابطه، کارشناسان مسایل اقتصادی می‌گویند که حضور تولیدات افغانستان در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند به صادرات کشور مفید باشد و زمینه کار به شهروندان ایجاد خواهد شد.

عبدالبصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی در رابطه به برگزاری این نمایشگاه به آژانس افغان نیوز گفت که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در بیرون از کشور می‌تواند روابط دو کشور را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بهتر نماید.

آقای رشتیا افزود که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در خارج از کشور می‌تواند به تبادل اطلاعات فنی و تجارتی و گسترش مبادلات تجاری، معرفی آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی، گسترش همکاری‌های ملی و بین‌المللی، فراهم شدن تسهیلات، رشد بخش‌های مختلف اقتصادی، معرفی کالاها و انکشاف صادرات موثر واقع شود.

از سوی هم، ظاهر بهزاد، کارشناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این رابطه گفت که برگزاری نمایشگاه‌های بیرون از کشور که در آن تولیدات و محصولات افغانستان به نمایش گذاشته شود، می‌تواند محصولات داخلی کشور را بهتر معرفی نماید و زمینه صادرات به کشورهای منطقه و جهان افزایش بدهد.

 

 

نمایشگاه محصولات افغانستان در ازبیکستان افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد