نگرانی-از-استخراج-بی-رویه-آب‌های-زیر-زمینی-در-کابل

مسوولان وزارت انرژی و آب می‌گویند: تغییر اقلیم و رشد جمعیت در شهر کابل باعث شده است که سالانه به طور متوسط از ۲.۵ تا ۵ متر آب‌های زیر زمینی در این شهر پایین بنشیند.

به گزارش افغان نیوز: خان محمد تکل، معین آب و سرپرست وزارت انرژی و آب روز( سه‌شنبه، 19 قوس) در چهارمین نشست «رهبری پروژه‌های مدیریت تغدیه مصنوعی آب‌های زیر زمینی شهر کابل» گفت که استخراج آب زیز زمینی در شهر کابل سالانه 95 میلیون متر مکعب تخمین شده و این در حالی است که ذخایر آب‌های زیز زمینی قابل تجزیه‌ای این شهر سالانه 60 میلیون متر مکعب است.

آقای تکل افزود که ارقام استخراج و ذخایر آب‌های زیر زمینی نشان می‌دهند، شهر کابل سالانه با کسر 35 میلیون متر مکعب آب‌ زیر زمینی مواجه است.

معین آب وزارت انرژی و آب گفت که وضعیت آب‌‌های زیرزمینی در بخش شمالی شهر کابل و دارلامان از لحاظ کمی قابل نگرانی است و وزارت انرژی و آب 22 ناحیه شهر کابل را سروی کرده تا مصرف کنندگان بزرگ آب زیر زمینی را تشخیص و برای مدیریت آن طرح و پلان های مشخص را تدوین کند.

به گفته آقای تکل، وزارت انرژی و آب برای مدیرت آب‌های زیر زمینی طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را روی دست دارد و پروژه تغذیه مصنوعی آب‌های زیر زمینی شهر کابل از جمله طرح‌های کوتاه مدت و آنی این وزرات است.

او تاکید کرد که وزارت انرژی و آب تلاش دارد تا برای این‌کار، آب‌هایی که از ریزش باران و برف در زمستان در سطح شهرکابل سرازیر می‌شود، برای تغذیه مصنوعی آب‌های زیر زمینی در جایی‌های مشخص مورد استفاده قرار گیرد.

آقای تکل افزود که وزارت انرژی و آب در طرح میان مدت خود قصد دارد که 125 میلیون متر مکعب آب را از دریایی پنجشیر و بند شاه عروس به شهر کابل انتقال دهد.

همچنان او تاکید کرد که این وزارت قرار است در پلان دارز مدت خود آب قابل استفاده را از بند گلبهار و شاه توت به داخل شهر کابل انتقال دهد.

میعن آب و سرپرست وزارت انرژی و آب افزود که از لحاظ کیفی آب های زیر زمینی کابل دچار مشکل جدی نیست و تها برخی از آلودگی‌ها در شماری از مناطق کابل دیده می شود.

سید ولی‌الله عاقلی، رییس هایدروجیالوژی وزارت انرژی و آب در این نشست گفت که در مناطق پر جمعیت شهر کابل از جمله خیر خانه، دشت برچی و دارلامان سطح آب‌ها زیر زمینی بیشتر پایین نشسته است.

به گفته آقای عاقلی شرکت‌های تولید نوشابه‌های غیر الگولی، موترشویی‌ها، حوض‌های آب بازی و حمام‌ها از استخراج کنندگان عمده آب‌های زیر زمینی در شهر کابل است. او تاکید کرد: «در ساحت غیر پلانی که درآن جمعیت و شرکت‌های تولیدی در آن وجود دارد، بیشتر آب زیر زمینی پایین نشسته است».

به باور آقای عاقلی چاه‌های سپتیک غیر استندارد و دریایی کابل به دلیل اینکه باشندگان دو طرف این دریا چاه‌های سپتیک خود را در آن هدایت کرده اند، باعث آلوده شدن آب‌های زیر زمینی شده است.

این درحالی است که کابل پایتخت افغانستان یکی از پر جمعیت ترین شهر‌های این کشور است و در چند سال اخیر به دلیل پایین نشستن آب‌های زیز زمینی و افزایش جمعیت، باشندگان بیشتر مناطق شهر کابل با کمبود آب در فصل تابستان مواجه اند.

نگرانی از استخراج بی رویه آب‌های زیر زمینی در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد