نگرانی-از-خشکسالی-در-ولایت‌های-آسیب‌پذیر

در نشست کمیسیون عالی مبارزه با حوادث فیصله شد که اداره جمعیت حلال احمر تا آخر این هفته در مورد وضعیت خشکسالی، ولایت‌های آسیب‌پذیر و افراد متضرر یک آمار دقیق را جمع‌آوری و گزارش دهد.

به گزارش افغان نیوز: نشست کمیسیون عالی مبارزه با حوادث روز (یکشنبه، ۹ ثور) تحت ریاست رییس اجراییه حکومت افغانستان به منظور تدوین پلان جامع اضطرار در مقابله با خشکسالی و اقدامات انجام شده، برگزار گردید.

نجیب آقای فهیم، وزیر دولت در امور حوادث گزارش داد که این وزارت ۱۴۰ میلیون افغانی را براساس میزان آسیب‌پذیری به ۲۰ ولایت کشور انتقال داده است تا در کوتاه مدت کمک‌های عاجل صورت گیرد.

آقای فهیم علاوه کرد که برای ۳۱ هزار فامیل بسته‌های مواد غذایی از طریق کمیته‌های ولایتی توزیع می‌شود.

وزارت زراعت گزارش داد که حدود ۱۲ هزار تُن موارد خوراکهٔ حیوانی را به ولایت‌های غور، بادغیس، فاریاب و جوزجان فرستاده است و روی پلان توزیع گندم از انبارها و خریداری آن کار می‌کند. در صورت دوام مشکلات برای تهیه علوفه حیوانی به مبلغ ۳۰۰-۵۰۰ میلیون دالر نیازمند است.

وزرات انکشاف دهات نیز یادآور شد که این وزارت پلان آبرسانی صحی را در هشت ولایتی که در رأس قرار داشته، مدنظر گرفته است و برای تطبیق آن در کوتاه مدت مبلغ ۳.۸ میلیون دالر ضرورت دارد.

دفتر هماهنگ کنندهٔ امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای پاسخگویی به خشکسالی در چهار حوزه؛ مصؤنیت غذایی، آب آشامیدنی، صحت و آموزش و پرورش کار می‌کند که بودجه آن بیشتر از ۱۰۰ میلیون دالر پیش‌بینی می‌گردد.

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است که ۲۰ ولایت در معرض خشکسالی قرار گفته است که آنها را براساس میزان خطرات احتمالی در سه بخش دسته‌بندی کرده است.

وزارت دولت در امور حوادث گفت که آمارهای تهیه شده از سوی کمیته‌های ولایتی اضطرار، نهادهای بین‌المللی و احصائیه مرکزی تفاوت قابل ملاحظه را نشان می‌دهد و این یک چالش جدی می‌باشد.

سپس، دوکتور عبدالله عبدالله به معاون اول ریاست اجراییه کشور هدایت داد که فردا از طریق ویدئو کنفرانس با والی‌هایی ۲۰ ولایت وضعیت را بررسی کند و از آنها گزارش دقیق و همه‌جانبه را بخواهد.

رییس اجراییه کشور به وزارت دولت در امور حوادث وظیفه سپرد که در یک جلسهٔ تخنیکی پلان جامع اضطرار را بررسی کند تا به یک پلان عملیاتی واحد تبدیل گردد. یک هیٔت را نیز به یکی از ولایت‌های که بیشتر آسیب‌پذیر است، بفرستد تا واضع شود که آیا آمار کمیته‌های ولایتی با نیازمندی مردم یکسان است؟

در این جلسه فیصله شد که اداره جمعیت حلال احمر تا آخر این هفته در مورد وضعیت خشکسالی، ولایت‌های آسیب‌پذیر و افراد متضرر یک آمار دقیق را جمع‌آوری و گزارش دهد.

رییس اجراییه کشور بر ارزیابی دقیق از وضعیت خشکسالی و توزیع عادلانه کمک‌ها به نیازمندان اصلی تاکید ورزید.

نگرانی از خشکسالی در ولایت‌های آسیب‌پذیر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد