هزاران-نهاد-تجارتی-از-نظر-دولت-پنهان-فعالیت-میکنند

هزاران شرکت تجارتی و ترانزیتی در سال های گذشته از نهاد های دولتی جواز اخذ کرده اند، اما در حال حاضر غایب هستند یا از فعالیت باز مانده اند.

به گزارش افغان خبر: قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع، در جلسه شورای عالی اقتصاد در رابطه به نهاد های غایب و غیر فعال گزارش ارئه کرد.

معین وزارت تجارت گفت که به تعداد هزاران شرکت، طی سالیان متمادی جواز فعالیت اخذ کرده، اما مکلفیت های بعدی خویش را در زمینه تصفیه حسابات مالی شان ادا نکرده اند. وی افزود که بعضی از این نهاد ها غایب و فاقد آدرس می باشند.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه در این رابطه، گفت که شرکت های که فعالیت ندارند، بهتر است لغو گردند.

نادر نادری مشاور ارشد رئیس جمهور گفت که بهتر است با لوی څارنوالی و پولیس میدان هوایی صحبت شود که چه تعداد صاحبان این شرکت ها ممنوع الخروج اند، تا در پرتو آن اقدامات بعدی صورت گیرد.

یما یاری رئیس ادارۀ تدارکات ملی، گفت تدارکات ملی در این بخش نیز به مشکل مواجه است چون تا هنوز نتوانسته ایم میان دیتابیس تدارکات، وزارت مالیه و اداره جوازهای وزارت تجارت هماهنگی به وجود آوریم.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع، گفت که در هنگام توزیع جواز باید شرایط ذکر شود تا شرکت ها تحت یک شرایط مشخص به کار شان ادامه دهند.

صدیق‌احمد عثمانی وکیل ولسی جرگه، گفت که مراجعه به نمبر تشخیصه وزارت مالیه و ثبت مرکز، ثابت می سازد که به چه تعداد شرکت های فعال و غیر فعال وجود دارند.

رئیس جمهور غنی در این رابطه گفت که هدف اساسی ما این است که به شرکت های واقعی خدمات ارائه گردد و شرکت های که وجود ندارند اما در مناقصه ها سهم می گیرند باید مجرم شناخته شوند. وی افزود: با سکتور خصوصی صحبت شود که چه تضمین های نیاز است.

وی گفت که یک سیستم واضح از سوی وزارت تجارت و سکتور خصوصی ترتیب گردد و به صورت یک طرح با در نظرداشت تمام جوانب قانونی و تخنیکی آن، پیشنهاد شود.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که باید بررسی شود که با این چنین شرکت ها چگونه برخورد صورت گیرد، اما به یک تصفیه سرتاسری نیاز است تا شرکت های فعال  و غیر فعال تشخیص شوند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که یک کمیسیون بین الوزارتی بخاطر تشخیص شرکت های فعال و غیر فعال نیز کار نماید.

هزاران نهاد تجارتی از نظر دولت پنهان فعالیت میکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد