هزینه-پروژه-افغان-ترانس-۷-میلیارد-دالر-برآورد-شد

مقام‌های پاکستان، ازبیکستان و ا.ا اعلام کرده که هزینه ساخت خط آهن «افغان ترانس» نزدیک به ۷ میلیارد دالر برآورد شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ بی‌ان‌ای نیوز پاکستان به نقل از مقا‌م‌های اسلام‌آباد، کابل و تاشکند گزارش داده که این خط آهن در همکاری با بخش خصوصی و دولتی ساخته خواهد شد.

پروژه خط آهن «افغان ترانس» اواخر ماه سرطان سال جاری از سوی مقام‌های ا.ا، ازبیکستان و پاکستان در اسلام‌آباد امضا شده بود.

پیش از این مصرف ساخت این خط آهن به طول ۵۷۳ کیلومتر بیش از چهار و نیم میلیارد دالر برآورده شده بود.

روز دوشنبه هفته‌ای گذشته نیز هیات از وزارت صنعت و تجارت ا.ا به سرپرستی نورالدین‌عزیزی، سرپرست این وزارت برای اشتراک در نشست سه جانبه افغانستان، ازبیکسان و پاکستان وارد اسلام‌آباد شده بود.

وزارت صنعت و تجارت ا.ا اعلام کرده بود که در این نشست سند همکاری تجارتی و ترانزیتی سه جانبه میان کشورهای افغانستان، ازبیکستان و پاکستان امضا شده است.

وزارت صنعت و تجارت گفته که در این سند بر تقویت روابط اقتصادی سه ‌جانبه و اتصال منطقوی از طریق توسعه‌ای تجارت، تسهیلات بیشتر ترانزیتی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کاهش هزینه‌ها، تسهیلات ترانسپورتی، برقی‌سازی سیستم‌های گمرکی، تقویت و گسترش سیستم بانکی، مصونیت غذایی، صدور ویزا و رفع مشکلات ترانزیتی و تقویت ترانزیت سه‌جانبه تاکید شده است.

در نشست سه جانبه افغانستان، ازبیکستان و پاکستان تصمیم گرفته شده که گروه‌های فنی سه کشور قرار کار خود را در زمینه تجارت و ترانزیت آغاز کنند و نتایج را برای امضای توافقنامه نهایی با سه طرف شریک نمایند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها ظرفیت حمل‌ونقل از طریق این خط آهن در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۰ میلون تن برآورد شده بود.

خط آهن «افغان ترانس» از ترمذ اغاز شده و پس از عبور از شهر‌های مزارشریف و کابل به پشاور پاکستان می رسد.

طرح احداث خط آهن «افغان تراس» میان سه کشور به منظور ایجاد شاهراه اقتصادی که آسیایی مرکزی را به آب‌های اقیانوس هند وصل می کند در سال ۲۰۱۸ ارایه شد.

هزینه پروژه افغان ترانس ۷ میلیارد دالر برآورد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد