هند-و-افغانستان-راه-ابریشم-را-از-هوا-احیا-میکنند-پاکستان-به-انزوای-بیشتر-فرو-میرود

رئیس جمهورغنی در نشست "همگرایی منطقه‌ی و آبادانی" در بروکسل گفت که میخواهیم افغانستان را مرکز اتصال منطقه سازیم، راه ابریشم را به کمک هند از طریق هوا احیا میکنیم و کسانی که مانع اتصال ما میشوند را به حاشیه میرانیم.

به گزارش افغان خبر: پیش از این پاکستان مانع اصلی تجارت هند با کشور های آسیای میانه بوده و بیشتر وقت ها اموال هندی از طریق بنادر پاکستان به افغانستان و کشور های آسیای میانه نمیرسید.

اما با ایجاد بندر چابهار در آب های ایران زمینه تجارت و ترانزیت میان هند و کشورهای آسیای میانه فراهم میشود.

اما به تازگی رئیس جمهورغنی در نشست همکاری های منطقه ای تحت عنوان" همگرایی منطقه ای و آبادانی" که در شهر بروکسل پایتخت بلجیم برگزار گردیده بود، روز سه شنبه (13میزان) اشتراک کرد.

در این نشست که نماینده گان چندین کشور جهان و  ۱۱ سازمان بین المللی حضور داشتند، رئیس جمهور غنی سخنرانی کرده گفت: همگرایی منطقوی آسیا بر ضد هیچ کسی نبوده بلکه به نفع همه می باشد.

رئیس جمهور غنی گفت که تروریزم تهدید علیه یکی ما نبوده بلکه بر ضد همۀ ماست و حالا دیگر هیچ کس نظاره کنندۀ تروریزم نیست، اکنون همه ما آماج آن قرار گرفته ایم.

محمد اشرف غنی افزود که ما می خواهیم افغانستان را به مرکز اتصال مبدل سازیم و در موضوع اتصال مانع فزیکی وجود ندارد بلکه مانع بزرگ آن نظریات ذهنی است.

وی خاطر نشان کرد که هیچ کسی نمی تواند دیگران را از وصل شدن مانع شود و ما به تازگی یک طرح ابتکاری را با کشور هند روی دست گرفته ایم که راه ابریشم را از طریق هوا احیا کنیم و آنهای را که مانع اتصال ما می شوند، به حاشیه برانیم.

در این نشست بحث آزاد در مورد زیرساخت ها، تجارت و ترانزیت منطقوی انجام شد که در آن همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در مورد پلان زیربنایی ملی افغانستان که یک نقشه راه برای جریان انرژی، کالا ها و معلومات می باشد، صحبت کرد.

همچنان توماس پنیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان در مورد پروژه های دارای اولویت منطقوی که در انکشاف اقتصادی منطقه نقش دارد، معلومات داد.

به همین ترتیب رابرت ساوم رئیس گروپ بانک جهانی در افغانستان در رابطه به تجارت و ترانزیت منطقوی و فرصت ها و چالش های آن و عتیق الله نصرت رئیس اتاق تجارت افغانستان در مورد تسهیل تجارت و ترانزیت منطقوی با تمرکز به سکتور خصوصی صحبت کردند.

در اخیر داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور با سخنرانی اختتامیه خویش در نشست مذکور ضمن تشکری از کمک و همکاری جامعه بین المللی به افغانستان در رابطه به اهمیت همگرایی در رفاه و آبادانی کشور های منطقه، صحبت کرد.

هند و افغانستان راه ابریشم را از هوا احیا میکنند/ پاکستان به انزوای بیشتر فرو میرود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد