هیاتی-برای-تنظیم-امور-آب-در-کشور-ایجاد-شد

مقام‌ های حکومت سرپرست ا.ا.ا هیاتی را برای تنظیم امورآب در کشور، با حضور همه وزارت خانه ها، ارگان ها و مسئولان زیر بط تعیین و تشکیل نمود.

به گزارش افغان نیوز؛ کابینه ا.ا امروز ( دوشنبه، ۶ سنبله) هیاتی را برای «تنظیم امور آب» درکشورایجاد کرده و می‌گویند که در راس این هیات عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا قرار دارد.

دراعلامیه‌ای که ازسوی مرکز رسانه‌های حکومت ا.ا منتشر شده، آمده است که  این هیات، با حضورو مشارکت وزیران انرژی و آب، مالیه، شهرسازی و مسکن، مسوولان چند وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مربوطه تشکیل شده است.

این اعلامیه می افزاید که این هیات درمورد تنظیم امور آب در کشور و دسترسی مردم به آب آشامیدنی پاک، تطبیق پروژه انتقال آب پنجشیر به شهر کابل، میعاد تطبیق، سنجش مصارف، ظرفیت آبی این پروژه و رفع مشکلات آب آشامیدنی شهر کابل فعالیت خواهد داشت.

درهمین حال، شماری از شهروندان غرب کابل از کمبود آب شکایت داشته و می‌گویند که آنها مجبورهستند که برای تامین آب مورد نیازشان ساعت‌ها در صف طولانی منتظرباشند.

ناصر نیازی یکی از شهروندان منطقه ریگریشن ناحیه ۱۳ کابل به خبرنگار آژانس افغان نیوزگفت: بیش‌از یک سال است که این منطقه آب ندارد و مردم مجبور هستند که آب مورد نیازشان را خریداری کنند. 

نیازی افزود که سیستم آبرسانی دولتی در این منطقه وجود ندارند و یک شرکت خصوصی که در بدل پول به مردم آب توزیع کرده بود، در حال حاضر مسدود است. 

به گفته او مردم توان حفرچاه را ندارند و ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا از مساجد و مراکز عمومی آب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 اوتاکید کرد که باشندگان این محل، هر 10 لیترآب آشامیدنی را به قیمت یک افغانی ازمراکز دارای چاه آب آشامیدنی خریداری می کنند.

علی محمدی، یکی دیگر از شهروندان این منطقه گفت که مردم بخاطر دریافت چند لیتر آب از صبح وقت تا نزدیک شام انتظار می‌ کشند.

محمدی می‌گوید که با گسترش بی‌کاری مردم در حال حاضر پولی برای تهیه غذای ندارند و بی آبی هم بر مشکلات‌ آنان افزوده شده است. 

او ازمسوولان حکومتی  می خواهد که توجه جدی در زمینه کمبود آب در غرب کابل داشته باشند و می افزاید که حکومت با حفرچاه‌های آب بیشتردراین منطقه، می تواند مشکل مردم را حل کند.

در همین حال، رفیع‌الله ستانکزی، رییس انسجام برنامه‌های آب وزارت انرژی و آب کمبود آب را در کابل و بعضی ولایت‌های کشور تایید کرده و می‌گویند که بخاطر رفع این مشکل اقداماتی جدی در دست اقدام است.

ستانکزی افزود که یکی ازعوامل کاهش آب‌های زیر زمینی در شهر کابل، افزایش جمعیت، استفاده بی‌رویه ازآب و کم شدن منابع آب زیر زمینی است. 

او بیان داشت که پروژه‌ کانال آب کابل- پنجشیر، پروژه شاه توت و پروژه شاه و عروس از جمله پروژه‌های آبی است که می‌تواند آب نیاز شهروندان کابل را تامین نماید و کار این پروژه‌ها پس از بررسی تیم‌های تخنیکی آغاز خواهد شد. اما تا حال ازپیشرفت کاراین کانال‌ها اطلاعی دردست نیست.

از سوی دیگر، سید احمد مستقیم، معاون امور بازسازی وزارت احیا و انکشاف دهات در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفته بود که در یک سال گذشته توانسته از میان بیش از ۴۷۰ پروژه نیمه‌کاره آب‌رسانی، کار ۱۱۸ پروژه آبرسانی در ۲۶ ولایت کشور را با کمک مالی صندوق پشتیبانی یونیسف تکمیل و به بهربرداری برساند.

مستقیم همچنان گفته بود که درآینده نزدیک قراراست، صدها پروژه دیگر دربخش آب‌رسانی درکشورعملی شود و با تطبیق این پروژه‌ها مشکل آب صحی میلیون‌ها شهروند کشورحل خواهد شد.

مسوولان ومقام‌های حکومت سرپرست از مردم خواستند که ازحفر چاه‌های خودسر خودداری نمایند و درقسمت مدیریت آب‌های زیر زمینی کمک وهمکاری نمایند.  

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

هیاتی برای تنظیم امور آب در کشور ایجاد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد