واردات-میلیارد-دالری-افغانستان-از-ایران

سفیر کشورمان در ایران میگوید که افغانستان سالانه دومیلیارد و ۸۰۰میلیون دالر از ایران واردات دارد و اشتراکات فرهنگی و زبانی روابط دو کشور را بیشتر مستحکم میسازد.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد نور سفیر افغانستان در تهران بیان داشت که در سال های اخیر روابط دو کشور بیشتر از پیش گسترش یافته است.

او در جلسه‌یی با والی ولایت ورامین در ایران اظهار کرده که اگر صادرات نفت ایران را در نظر نگیریم، افغانستان بزرگترین وارد کننده تولیدات ایرانی میباشد.

وی افزود: مقایسه روند همکاری‌ها بین2 کشور در 15 سال اخیر نشان می‌دهد که سطح روابط این 2 کشور در سطوح مختلف رو به گسترش بوده و می‌توان گفت در مدتی که از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد، رئیس‌جمهور غنی دو سفر به تهران داشته است.

سفیر کشورمان در ایران با اشاره به حضور فعال شرکت‌های ایرانی در افغانستان تصریح کرد: شرکت‌های زیادی از ایران در افغانستان حضور دارند و با اینکه در این دو سال شرایط اقتصادی سختی را داشتیم و هنوز نیز درگیر مقابله با تروریزم هستیم اما ایران در کنار ملت و دولت افغانستان در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌ و مبارزه می‌کنند.

احمد نور در ادامه افزود: سالانه حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دالر کالاهای ایران به افغانستان صادر می‌شود که اگر صادرات نفت را از آن جدا کنیم، می‌توان گفت که افغانستان رتبه اول واردات کالا از ایران را دارد.

وی با بیان اینکه دروازه‌های افغانستان همواره به روی ایران باز است اظهار داشت: از مشارکت فعالان اقتصادی ایران برای حضور در افغانستان استقبال می‌کنیم و البته دروازه‌های ما برای تجارت، بر روی همه کشورها باز است.

احمد نور خاطرنشان کرد: وجود مشترکات فراوان بین این دو کشور، سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های تجاری ایفا کرده و زمینه برای رونق و تقویت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی را فراهم می‌سازد.

با سرد شدن روابط افغانستان با پاکستان، تاجران به دنبال این شدند تا به جای مال پاکستانی از سایر کشور ها واردات به افغانستان را افزایش دهند.

به همین منظور در سال های اخیر میزان واردات از پاکستان از چهارمیلیارد دالر در سال به 500 میلیون دالر کاهش یافته و در مقابل واردات افغانستان از کشور های ایران، و کشور های آسیای میانه رشد نموده است.

واردات 2.8میلیارد دالری افغانستان از ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد