وزارت-صحت-عامه؛-معتاد-را-از-منطقه-پل-سوخته-کابل-جمع-آوری-کرد

مسئولان وزارت صحت عامه امروز ۵۰۰ تن از معتادان مواد مخدر را از پل سوخته کابل جمع آوری کردند و به شفاخانه ۱۵۰۰ بستر ابن سینا که خاص برای معتادین اختصاص داده شده است انتقال داده اند.

به گزارش افغان خبر؛ داکتر احمد جاوید قاریزاده رئیس شفاخانه 1500 بستر ابن سینا و کارمند وزارت صحت عامه در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ امروز حدود 500 معتاد از زیر پل سوخته کابل جمع آوری میشود که این افراد بیمار به برای مدت 60 تا 90 روز تحت تداوی قرار میگیرند.

آقای قاریزاده گفت؛ فصل سرما نزیک است و برای اینکه معتادان هیچ مکانی برای سرپنا ندارند، وزارت صحت عامه مسئولیت خود میداند تا جمع آوری کند و تحت تداوی قرار دهد.

رئیس شفاخانه ابن سینا بیان داشت؛ معتادان جمع آوری  شده تحت تداوی سه مرحله ای قرار میگیرند و بعد از تداوی باید زمینه کار برای معتادان فراهم شود و اگر چنین کار صورت نگیرد، شک وجود ندارد که این مریضان دوباره به اعتیاد روی نیاورند.

داکتر قاریزاده افزود؛ وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت اقتصاد، وزارت مالیه و دیگر وزارت های مرتبط باید با وزارت صحت عامه همکاری کنند تا زمینه اشتغال برای معتادین تداوی شده فراهم شود تا انان دوباره به اعتیاد روی نیاورند.

این مقام وزارت صحت عامه گفت؛ در سراسر کشور 109 مرکز تداوی معتادین وجود دارد که از این میان 6 مرکز آن خاص برای خانم‌ها است. او افزود؛ در سراسر کشور حدود 3 میلیون معتاد در کشور وجود دارد اما تداوی کردن این تعداد معتاد کار ساده نیست و باید مردم و تمام نهادهای دولتی با هم همکاری کنند تا تمام معتادین تداوی و صحت مند شود.

این درحالیست که یک تن از کارمندان ارشد وزارت صحت عامه که نخواست نامی از او گرفته شود گفت؛ کسانی در راس حکومت وحدت ملی و نهادهای خارجی در زمینه توزیع مواد به معتادین در شهر کابل نقش کلیدی دارد و تا زمانی که جلو این افراد و سازمان‌ها گرفته نشود، امار معتادین در کشور و به خصوص در شهر کابل کاهش پیدا نمیکند.

او گفت؛ شبانه به طور پنهان کسانی هستند که با موترهای هایلکس مواد مخدر را به شکل مجانی به معتادین توزیع میکنند که این باعث افزایش امار معتادان در کشور شده است.

افغانستان کشوری است که بیشتر از 95 درصد مواد مخدر در ان تولید میشود و در سال های اخیر این مواد دامن گیر خود جوانان این کشور شده است و به اساس امار وزارت صحت عامه و وزارت مبارزه با مواد مخدر در سراسر کشور حدود 3 میلیون معتاد وجود دارد که از این میان یک میلیون ان زنان و کودکان هستند.

وزارت صحت عامه؛ 500 معتاد را از منطقه پل سوخته کابل جمع آوری کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد