وزارت-مالیه-و-بانک-جهانی-تفاهم-نامه-ی-همکاری-به-امضا-رساندند

وزارت مالیه توافقنامه بستۀ کمک مالی بلاعوض به ارزش ۴۸۲،۳ میلیون دالر آمریکایی را با مسئولین بانک جهانی به هدف کاهش فقر اقتصادی به امضا رسانید.

به گزارش افغان نیوز: هدف این بستۀ کمکی؛ حمایت از تلاشهای دولت به منظور از بین بردن فقر در شرایط حساس کشور میباشد. 

وزارت مالیه تصریح کرده که امضاء این توافقنامه جدید نشاندهندۀ  تعهد دوامدار هر دو طرف جهت فراهم آوری برنامه های انکشافی درازمدت برای همه افغان ها میباشد.

این بستۀ کمکی دولت افغانستان را در ساحات متعدد، بشمول رسیده گی به مشکلات مهاجرین، انکشاف سکتور خصوصی، حمایت از برنامه های انکشافی در پنج شهر، توسعه شبکه برق رسانی، بهبود مصئونیت غذایی و احداث سرک های قریه جات، مورد حمایت و پشتیبانی قرار میدهد.

بستۀ کمکی شامل تعهدات ادارۀ انکشاف بین المللی که بخش تمویل کننده گروپ بانک جهانی برای کشورهای فقیر است، همچنان منابع مالی از طریق صندوق بازسازی افغانستان، که از سوی بانک جهانی مدیریت می شود، فراهم گردیده است.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه گفت :"این بسته کمکی، نشاندهنده تجدید تعهد مشترک ما برای حل مشکلات و چالش های اقتصادی و انکشافی، که مردم ما دارند، میباشد. حکومتداری خوب، ایجاد فرصت های کاریابی، رشد اقتصادی و کاهش فقر از جمله اهداف کلیدی هستند، که با اجراء و تطبیق این کمک، بدست خواهند آمد".

وی افزود: تمامی وجوه این بسته کمکی از طریق بودجه ملی بصورت شفاف و مؤثر بمصرف میرسد.

آغاز روند خروج قوای بین المللی در سال ۲۰۱۱ یکجا با وضعیت ناگوار  سیاسی منجر به رشد کند  اقتصاد افغانستان گردید. افزایش تهدیدات امنیتی و بیجا شدن مردم از مناطق شان، فشار ها را بر استفاده مؤثر از بودیجۀ دولت افزایش داد.

این کمک میتواند برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر تمام شود.

شبهام چودری، رئیس بانک بانک جهانی برای افغانستان گفت :"امضای توافقنامه های امروز بیانگر تعهد دراز مدت بانک جهانی با افغانها جهت حمایت از تلاشهای انان به منظور حل چالش های انکشافی، با وجود شرایط دشوار امنیتی، دراین کشورمیباشد".

وی افزود این امر نهایت مهم است که دولت افغانستان اقدامات لازم را جهت گسترش دستآوردهای سالهای اخیر دربخش های متعدد ازجمله اصلاحات در نهادها و ادارات، جمع آوری عواید، ارائه خدمات اساسی صحی، معارف و راه سازی قراء و قصبات، روی دست گرفته است."

این بسته شامل ۴۸۳،۳ میلیون دالر شامل هفت پروژه ذیل میباشد:

از جمله  ۱۷۲میلیون دالر کمک تقویتی(۱۲۷،۴ میلیون دالر) آنرا ادارۀ انکشاف بین المللی و متباقی ۴۴،۳ میلیون دالر را صندوق بازسازی افغانستان به برنامه میثاق شهروندی این کشوراختصاص  داده اند، تا این کمک برای حمایت از تلاشهای دولت به منظور تطبیق برنامه های انکشافی در مناطقی که بیجا شده گان داخلی در آن جابجا گردیده اند و همچنان در مناطقی که مهاجرین عودت کننده از پاکستان در آن مسکن گزین شده اند، استفاده گردد.

۱۰۰ میلیون دالر کمک بلاعوض از طریق ادارۀ انکشاف بین المللی به پروژۀ  پالیسی های انکشافی، اختصاص یافته، تا اصلاحات در بخشهای افزایش دسترسی افغانها و نهاد های ذیربط آسیب پذیر به فرصت های اقتصادی و تقویت سکتور خصوصی، را مورد حمایت قرار دهد.

۲۰ میلیون دالر از طریق ادارۀ انکشاف بین المللی به هدف تدوین پالیسی های لازم برای مناطق شهری در ادارات ملی مربوطه و همچنان تقویت و تنظیم بهتر ارائه خدمات در مرکز پنج شهر فراهم گردیده است.

۶۰ میلیون دالر توسط ادارۀ انکشاف بین المللی برای پروژۀ برق رسانی ولایت هرات تخصیص یافته، تا خانواده ها، موسسات و نهاد های تجارتی بیشتری در مناطقی که قبلآ در این ولایت مشخص گردیده، از انرژی برق مستفید گردند.

۲۰،۳ میلیون دالر توسط ادارۀ انکشاف بین المللی برای پروژۀ استراتیژیک ذخایر غله جات در افغانستان جهت ایجاد ذخایر استراتیژیک گندم و بهبود مؤثریت ادارۀ  ذخایر غله جات فراهم گردیده است.

۱۰۵ میلیون دالر کمک تقویتی توسط صندوق بازسازی افغانستان برای پروژۀ ملی راه سازی قراء و قصبات در نظرگرفته شده است، که هدف  آن ایجاد سرک های قراء و قصبات قابل استفاده  در تمام فصول سال برای مردم میباشد.

۵ میلیون دالر کمک بلاعوض که توسط صندوق بازسازی افغانستان غرض حمایت از اقدامات دولت بخاطر تمویل مرحله تدوین پروژه حمایت از برنامه اولویت ملی توانمند سازی اقتصادی زنان، که هدف آن دسترسی آنان به فرصت های کاری بهتر و منابع اقتصادی لازم میباشد، فراهم میگردد.

وزارت مالیه و بانک جهانی تفاهم نامه ی همکاری به امضا رساندند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد