وزارت-معارف-برای-بهبود-کیفیت-درسی-بودجه-ندارد-

محمد ابراهیم شنواری معاون تعلیمات مسلکی وزارت معارف در یک کنفرانس خبری گفت که دولت برای معارف بودجه کم اختصاص میدهد به همین دلیل کیفیت درسی در مکاتب پایین است.

به گزارش آژانس افغان خبر، اقای شنواری میگوید بعد از گذشت 15 سال حالا حکومت می‌خواهد روی کیفیت درسی معارف توجه کنند.

به گفته شنواری برای 923 میلیون و 800 هزار متعلم بودجه زیادی نیاز است تا کیفیت درسی بالا برود.

در همین زمینه احمدالله بیژنپور مشاور اقای احمد ضیا مسعود میگوید آنها در یک سروی که در مکاتب کابل انجام داده شاگردان مکاتب تا صنف سوم نمتوانند نام شان بنویسند و حساب ریاضی اولیه را نمی فهمند، تا صنف ششم کسانی اند که میتوانند نام اشیا را بنویسند اما نمیتوانند که جمله کوتاه بنویسند.

وی علت این همه بی کیفیتی را جنگ های داخلی، بی اتحادی، نبود معلم های مسلکی و کسانی میداند که از بار مسئولیت در فرار اند.

اما معاون اداره یونسکو در افغانستان خبر از پیشرفت علمی و پیشرف دانش آموزان میگوید، اقای دنیلو پادیلا گفت که یونسکو با وزارت معارف همکار است.

وی علاوه میکند که یونسکو مخواهد در سال 2017 همکار افغانستان در بین 10 کشور نیازمند باشد.

اما عزیز رویش بنیان گذار مکتب معرفت میگوید در چندین دهه‌یی گذشته مکاتب افغانستان به پایین ترین درجه عملی رسیده بود اما اکنون مکاتب افغانستان در سال‌های پسین از نگاه کمی رشد کرده است.

به گفته عزیز رویش استادان مکاتب به صورت باید و شاید به دانش آموزان تدریس نمیکند از طرفی سیستم تمرکز گرایی وزارت معارف بار دیگری است که کاروان تدریس را سنگین میکند.

عزیز رویش میگوید امروز برای دانش آموزان از هرطرف امواج تدریس پخش میشود و این امر باعث خستگی دانش اموزان کشور از سیستم متمرکز میشود.

به گفته رویش افغانستان هنوز تولید افکار در داخل کشور ندارد از این سبب است که تمام مسایل را از کشورهای تولید فکر به وام میگیرد و این کار به قهقرا رفتن افغانستان منجر میشود.
رویش میگوید 51 درصد کارمندان حکومت را ادارات معارف تشکیل میدهد اما در قبال مسئولیت ضعیف ظاهر میشوند به گفته رویش کتاب های معارف از روی کتاب های دیگر نمونه برداری شده که این کار سیاست های کشورهای بیگانه را در کشور تقویت میکند.

در همین زمینه مدیر مکتب زرغونه میگوید یکی از چالش های سد راه معارف عرفهای نا متعارف در مناطق دور دست میباشد که دانش اموزان و اکثرا مانع رفتن دختران به مکتب میشوند.

وی میگوید در ولایت پکتیکا 1.4 درصد دختران به مکتب میروند که این درصد اوج تاسف را نشان میدهد.

هم چنان احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در حکومتداری میگوید تحول کشورهای بزرگ از مکاتب سر چشمه گرفته است.

اقای مسعود میگوید در معارف کشور باید یک اصلاحات جدید رو نما شود تا سیستم جدیدی روی کار اید.

این در حالیست که شاگردان مکاتب هنوز از اشتباهات در کتاب های درسی شان شاکی اند و میگویند آنها در وقت درس خواندن با کتاب های جدید دچار سر در گمی میشوند.

 

وزارت معارف برای بهبود کیفیت درسی بودجه ندارد.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد