وزارت-معارف-۱۶۵۰-معلم-در-کابل-قرضه-دریافت-کرده-اند

وزارت معارف افغانستان می گوید که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون برای ۱۶۵۰ معلم در شهر کابل قرضه توزیع شده و ۲۰۰ معلم دیگر در ولایت هرات فورم های قرضه دهی دریافت کرده اند.

به گزارش افغان نیوز: نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف امروز شنبه( ۱۳، میزان ) طی یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون برای ۱۶۵۰ تن از معلمان در شهر کابل قرضه توزیع شده و ۲۰۰ تن معلم در ولایت هرات فورم های قرضه دهی دریافت کرده اند.

بانو نزهت افزود: در حال حاضر صندوق قرضه برای معلم در ولایت های کابل و هرات فعالیت دارد و قرار است تا پایان هفته جاری صندوق قرضه دهی در ولایت های ننگرهار و بلخ نیز افتتاح شود.  پس از آن، صندوق قرضه دهی در سال آینده در سایر ولایت های افغانستان گشایش می یابد.

سخنگوی وزارت معارف گفت: وجوه مالی صندوق قرضه برای معلمین در سال روان به ۸۵ میلیون افغانی رسیده و این پول براساس میعاد خدمت آموزگاران متقاضی، سالانه در اقساط طولانی مدت٬ توزیع شده است  و همچنان قرضه توزیع شده در جریان سال بدون اخذ کمیشن بانکی بطور ماهوار از معاش آنان کسر می شود.

به گفته وی؛ دریافت قرضه دهی نیز براساس خدمت آموزگاران صورت می گیرد. کسانی که ۱ الی پنج سال کار کرده اند ۱۲ هزار و کسانی که پنج الی ۱۰ سال خدمت کرده باشند ۱۸ هزار و تا ۲۴ هزار افغانی قرضه گرفته می توانند.

به بیان بانو نزهت؛ در حال حاضر ۱۵ میلیون افغانی از سرجمع بودجه سال ۱۳۹۷ وزارت معارف، ۲ میلیون افغانی مساعدت نقدی و همچنان مبلغ یک میلیون ۷۶۴ هزار و ۸۷۰ افغانی از معاشات یکماهه وزیران و معینان ۲۲ اداره دولتی، مبلغ ۲۱ اعشاریه ۶ میلیون از پول سفر حجاج به صندوق قرضه برای آموزگاران وارید شده است.

خانم نزهت گفت:  در حال حاضر ۲۰۰ هزار آموزگار دولتی و ۲۹ هزار آموزگار خصوصی وجود دارند.

وی همچنان در مورد توزیع زمین سخن زد و گفت: از سال ۱۳۸۱ تاکنون ۹۱ هزار نمره زمین در ۲۸ ولایت کشور برای آموزگاران توزیع شده است. این کمک برای آموزگاران بی سرپناه، معیوب و به همین ترتیب کسانی که بیشترین خدمت را کردند، در نظر گرفته شده است.

این درحالی است که ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی در پیوند به روز معلم امروز شنبه(13، میزان) اعلام نموده که هنوز در برخی از ولسوالی‌های افغانستان، معلمان زیر خیمه‌ها و کوه‌پایه‌ها به تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین می‌پردازند.

وزارت معارف: ۱۶۵۰ معلم در کابل قرضه دریافت کرده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد