ولایت-افغانستان-از-خدمات-فایبر-نوری-برخوردار-است

با اینکه در حال حاضر ۲۴ ولایت افغانستان از خدمات فایبر نوری استفاده میکند، دولت در تلاش است تا این خدمات را سراسری کرده و با کشور چین نیز وصل نماید.

به گزارش افغان نیوز: جلسۀ شورای عالی اقتصادی به ریاست محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور، روی پالیسی دسترسی باز- طرح جواز شبکه های فایبر نوری بحث نمود.

این جلسه که در ارگ انجام شد، ابتدا پالیسی دسترسی باز- طرح جواز شبکه های فایبر نوری توسط اجمل احمدی مشاور رئیس جمهور در امور مالی و بانکداری و ادارۀ اترا مطرح شد.

دراین طرح پیرامون وضعیت فعلی شبکه فایبر نوری، عوامل متأثرکننده جواز، مطالعات منطقوی فایبر نوری و معیارهای تعیین فیس(قیمت جواز)معلومات ارائه گردید.

براساس طرح اداره تنظیم خدمات مخابرات افغانستان (اترا) فایبر نوری افغانستان هم اکنون با ۲۴ ولایت کشور وصل و مسیر فعال آن ۴۰۰۰ کیلومتر می باشد و مسیر های بین المللی کشور در حال حاضر با کشورهای چون پاکستان، ایران، تاجیکستان و ترکمنستان وصل است.

مسیرهای یادشده با کشورهای چین از طریق اتصال ۴۸۰ کیلو متری از شهر فیض آباد بدخشان به سرحد آن کشور در آینده وصل میشود.

ادارۀ اترا میگوید که طرح جواز شبکه های ترانسمیشن فایبر نوری شامل شرایط حقوقی، اقتصادی و تخنیکی می باشد و طرح مذکور با پیشنهادات مشخص جهت تأیید به شورای عالی اقتصادی ارائه گردید.

اجمل احمدی مشاور رئیس جمهور در امور مالی و بانکداری گفت که مشکلات حقوقی سد راه این پروسه حل گردیده و مشکلات فیس جواز هنوز وجود دارد که لازم به تصمیم گیری در این زمینه می باشد.

وی افزود که جلب سرمایه گذاری دراین بخش مهم می باشد و باید اوسط فیس جواز فایبرنوری درنظر گرفته شود تا سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری جذب گردند.

انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجرائیه دراین خصوص گفت که خدمات و امنیت مکالمات نهایت مهم می باشد و باید پیرامون این دوموضوع غور شود.

سیدسعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی گفت که افغانستان ظرفیت این را دارد که به مرکز وصل و تکنالوژی منطقه مبدل شود و توجه به سرمایه گذاری دراین خصوص مهم می باشد.

عبیدالله رامین عضو ولسی جرگه در این رابطه صحبت کرده افزود که ضرورت به ارزیابی بیشتر از کمپنی های می باشد که می خواهند در این بخش کار کنند و باید نظارت از روند کار این کمپنی ها عندالموقع وجود داشته باشد.

نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی کشور گفت که هرقدر فیس بالا باشد، مصرف همان اندازه نیز افزایش می یابد و فیس برای ولایات محروم طوری درنظر گرفته شود تا همه بتوانند از فابیر نوری استفاده کنند، زیرا این می تواند تأثیرات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری دراین رابطه گفت که برای تطبیق طرح متذکره، نیاز به ماستر پلان می باشد تا افغانستان تحت پوشش قرار گیرد تا در زمینۀ تطبیق برنامه های انکشافی و اقتصادی به مشکل مواجه نشویم.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه نیز طرح متذکره را مهم دانسته افزود: هرقدر که فیس استفاده از فایبر نوری پائین باشد، زمینۀ اشتغال بیشتر برای مردم فراهم می شود و به توسعه اقتصادی کمک می کند.

همچنان، سایر اشتراک کننده گان در جلسه، پیرامون به موضوع نظریات و پیشنهادات مشخص را ارئه نمودند.

رئیس جمهورمحمداشرف غنی دراین خصوص گفت که افغانستان ظرفیت و بستر مناسب برای تطبیق پروژۀ فایبر نوری را دارد. وی به وزارت مخابرات و تکنالوژی هدایت داد تا در هماهنگی با پوهنتون پولتخنیک تفاهم نامه را به امضا برساند تا از متخصصین آگاه در این بخش استفاده شود.

وی افزود: هر پالیسی که به شورای عالی اقتصادی ارائه میشود باید دارای اهداف و دورنمای واضح باشد. رئیس جمهور در رابطه به فیس ابتدای، سالانه و تجدید فیس فایبر نوری گفت که با نظر داشت موضوعات تخنیکی بحث شده، مطابق به پیشنهادات مشاور ریاست جمهوری درا مور مالی و بانکداری اقدامات صورت گیرد.

رئیس جمهورغنی با اشاره به سرمایه گذاری و رقابت سالم شرکت ها در این بخش گفت که موضوع تدارکات و نوع ارائه خدمات فایبر نوری مهم می باشد. او تأکید ورزید که مساله جواز و نوع استفاده از فایبر نوری مشخص شود و نیاز به پالیسی واضح در این راستا می باشد.

رئیس جمهور کشور به وزارت فواید عامه هدایت داد که در هنگام تطبیق همه پروژه های زیربنایی و انکشافی، نوع دیزاین، نقشه و پلان تطبیقی شبکۀ فایبر نوری درنظر گرفته شود.

24ولایت افغانستان از خدمات فایبر نوری برخوردار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد