پاکستان-برای-کاهش-صادرات-افغانستان-تلاش-میکند

پاکستان با اعمال قوانین سخت‌گیرانه بر محصولات زراعتی افغانستان، مانع صادرات کالای های افغانی به آن کشور می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع کشور امروز (دو شنبه 27 حمل) در نشست خبری در مرکز این اتاق در کابل گفت: پاکستان با آمدن فصل میوه و سبزیجات در افغانستان مشکل تراشی میکند و قوانین سختگیرانه بالای محصولات افغانی وضع می‌کند تا مانع تجارت محصولات افغانی به داخل پاکستان شود.

آقای الکوزی گفت: در این اوآخر کشور پاکستان قانون جدیدی را تدوین کرده که بر اساس آن تاجران افغانستان باید ورق قرنطینه محصولات خود را نیز با خود داشته باشند؛ در صورتیکه این کار از توان دولت افغانستان بیرون است.

الکوزی بیان داشت: ما سالانه حدود یک میلیون و 200هزار تن محصولات زراعتی به خارج از کشور صادر می‌کنیم که حدود ۸۹۰ هزار تن آن به پاکستان صادر می‌شود که تقریبا ۹۰ درصد صادرات محصولات زراعتی ما را احتوا می‌کند.

معاون اتاق تجارت و صنایع تاکید کرد که در حال حاضر ما به غیر از بازار پاکستان برای محصولات زراعتی خود، به ویژه میوه تازه و سبزیجات، بازار بدیلی نداریم، از این رو حکومت باید تا آخر کاه آینده این مشکل را حل نماید؛ در غیر آن صورت با آمدن فصل میوه تازه یک بحران جدی برای تاجران، دهاقین و باغ داران کشور به وجود خواهد آمد.

به گفته وی اموال پاکستانی بدون برگه قرنطین و تنها با یک سرتفیکیت تقلبی وارد بازار افغانستان می‌شود؛ اما کالاهای ما در مرزهای این کشور متوقف می‌شوند و اجازه داخل شدن به خاک آن کشور را ندارند.

آقای الکوزی از افزایش محصولات گمرکی پاکستان بر کالاهای افغانستان نیز خبرداده گفت که این افزایش از ۴۰ هزار کلدار تا ۸۰۰ هزار کلدار در برخی موارد رسیده است.

او از دولت خواست که در برابر پاکستان از سیاست بدیل کار گیرد و اجازه وارد شدن کالاهای پاکستانی را در داخل کشور ندهد.

معاون اتاق تجارت و صنایع کشور گفت که ما باید برای محصولات زراعتی خود بازار جدید و مطمئن پیدا کنیم که در حال حاضر روسیه و قزاقستان بهترین گزینه برای محصولات زراعتی ما می‌باشند.

حاجی اخترمحمد احمدی، رییس اتحادیه تاجران میوه تازه کشور گفت که ما در شش ماه گذشته زیان بزرگی را دیدیم که تنها متوجه تاجران نیست؛ بلکه شهروندان کشور نیز زیان دیدند.

او ضمن خواستار عمل بالمثل در برابر پاکستان، گفت هیئت که قرار است برای حل مشکل پیشه آمده به پاکستان برود، در ترکیب آن باید نماینده تاجران نیز حضور داشته باشند.

این بار نخست نیست که پاکستانی‌ها با اتخاذ قوانین سخت‌گیرانه در برابر تاجران کشور، مشکل ایجاد می‌کند و در بسیاری موارد حتی اموال شان را ماه‌ها توقیف کرده و باعث از بین رفتن آن نیز شده است.

پاکستان برای کاهش صادرات افغانستان تلاش میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد