پاکستان-خلاف-قوانین-بر-کالاهای-تاجران-افغان-تعرفه-وضع-می‌کند

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گویند که وضع تعرفه‌های تجارتی بر کالاهای ترانزیتی تاجران افغان از سوی پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد یونیس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری امروز ( چهارشنبه، ۱۴ جدی) در یک نشست خبری گفت که افغانستان با تمام کشورهای جهان روابط اقتصادی دارد و کشور پاکستان نباید از کالاهای تاجران افغان تعرفه‌های تجارتی در یافت نماید.

مومند تاکید کرد که وضع تعرفه‌های تجارتی از سوی پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی می‌باشد و از امارت اسلامی خواستار توجه جدی در این زمینه شد تا تاجران افغان در بندر کراچی بیشتر زیان نبینند.

معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور به تمام شهروندان اطمینان که قیمت مواد خوراکی در کابل و ولایت‌های کشور افزایش نخواهد یافت و این مشکل از راه‌ گفتگو حل خواهد شد.

خانجان الکوزی، عضو هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری در این نشست خبری گفت که کشور پاکستان قوانین بین‌المللی اقتصادی را زیر پا گذشته و بندرهای شیرخان، حیرتان، آقینه و ده‌ها بندر مهم دیگر در افغانستان وجود دارد که بدون وضع تعرفه‌های تجاری در پاکستان میوه‌های خشک صادر می‌شود.

الکوزی افزود: «متاسفانه پاکستان برای اموال تجارتی تاجران افغان در بندر کراچی تعرفه‌های تجارتی وضع کرده است و این خلاف قوانین بین‌المللی اقتصادی می‌باشد».

او تاکید کرد که اگر کشور پاکستان وضع تعرفه‌های تجارتی بالای اموال ترانزیتی تاجران افغان را از بندر کراچی برطرف نسازد، پس از این صادرات و واردات تاجران از طریق بندر چابهار و بندر عباس ایران صورت خواهد گرفت.

الکوزی می‌گوید که خواست تمام تاجران از امارت اسلامی این است که دیگر اجازه صادرات و واردات از خاک افغانستان را برای تاجران پاکستانی ندهد.

این در حالی است که پنج‌صد کانتینر اموال تاجران افغان که از اندونیزیا و مالیزیا از بندر کراچی به افغانستان انتقال داده می‌شد در بندر کراچی متوقف وبه بندر چابهار این فرستاده شده است.

در حال حاضر ۳۰ درصد ترانزیت اموال تاجران افغان از طریق بندر کراچی صورت می‌گیرد و متباقی آن از طریق آسیای مرکزی انجام می‌شود.

 

آژانس افغان نیوز– مهدی انصاری

پاکستان خلاف قوانین بر کالاهای تاجران افغان تعرفه وضع می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد