پلان-برای-رشد-تولید-پنبه؛-تصدی-های-به-شرکت-تبدیل-میشوند

شورای عالی اقتصادی کشور در مورد رشد تولید پنبه در کشور بحث کرده و راه کار های تازه‌ی را رایه کردند، همچنان قرار است تصدی های تولید پنبه به شرکت تبدیل گردند.

به گزارش افغان خبر: جلسه شورای عالی اقتصاد تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور روز گذشته در ارگ برگزار شد، و در آن زنجیره ارزش پنبه و پلان پنج ساله برای توسعه و تولید آن در کشور، خریداری داغمه جات از سوی سکتور خصوصی و تفاهمنامه تولید برق و انرژی با شرکت غدیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

رئیس جمهور غنی در این رابطه گفت که هدف اساسی ما این است که با فعال کردن تصدیها، دهاقین ما منفعت بیشتر ببرند و انگیزه بیشتر برای کار پیدا کنند.

وی افزود که بدون تغییر بنیادی در زراعت، ثبات بدست نمیآید و هدف اساسی ما این است که قریهها خود را در این منافع شریک بدانند.

رئیس جمهور گفت که بعضی از کشورها از جمله آذربایجان علاقمندی سرمایه گذاری در بخش تولید پنبه در افغانستان را دارند.

محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که تصدی جن و پرس باید ادغام شود و از تصدی به شرکت مبدل گردد. وی افزود که حکومت آمادۀ سرمایه گذاری روی این شرکت است، وزارت مالیه سرمایه گذاری اولیه را فراهم میکند و وزارت زراعت روی تولید و کوپراتیف پنبه کار خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که روی چارچوب مشخص برای جذب سکتور خصوصی داخلی و بین المللی، کار صورت گیرد. وی بر ضرورت تحرک بخاطر انجام کار مفید در این زمینه تاکید کرد.

گزارش جامع در رابطه به تصدی پنبه از جمله مقدار داراییها، جایدادها، پلان  تولیدی، قیمت تمام شد محصولات، پلان منابع بشری و چگونگی مدیریت و نظارت و پلان تصدیها از سوی مسئولین دفتر مشاوریت اقتصادی ریاست جمهوری و وزارت زراعت به جلسه ارائه گردید.

آنان ضمن اینکه خواستار مبدل شدن تصدیهای تولید پنبه به شرکت شدند، خاطر نشان نمودند که با سرمایه گذاری روی تصدی‏ها، صنعت نساجی دوباره در کشور فعال میشود، برای هزاران تن به شکل مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی صورت میگیرد، بدیل خوب برای کشت کوکنار خواهد بود، در امنیت ممد واقع میشود و اقتصاد ولایات بلخ، کندز و هلمند را رونق دوباره میدهد.

جامی زاده با اشاره بر این‏که ماشینری و ساختمان فابریکات کهنه است و ظرفیت تخنیکی نیز وجود ندارد، گفت که باید دقت صورت گیرد که ما توان فعال سازی دوباره تصدی پنبه داریم و یا خیر.

صدیق احمد عثمانی عضو ولسی جرگه، گفت: فعال ساختن تصدی‏ها در اشتغال زایی بسیار مهم می‏باشد.

جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی، گفت که فعال سازی دوباره این تصدی ها ضرورت به تحلیل اقتصادی دارد و هم‏چنان باید سود و زیان آن نیز بررسی گردد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، گفت که فعال کردن تصدیها یک قدم مهم در رشد اقتصاد زراعتی میباشد. وی افزود که باید زمینهها برای سرمایه گذاری سکتور خصوصی روی زراعت صنعتی به بررسی گرفته شود.

پلان برای رشد تولید پنبه؛ تصدی های به شرکت تبدیل میشوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد