چهار-پروژه-انکشافی-به-ارزش-۱۶۰-میلیون-افغانی-در-بخش-زراعت-افغانستان-ساخته-میشود

وزارت زراعت و مال داری چهار پروژه انکشافی را در دو بخش همکاری زمین و اعمار پنج شبکه آب‌رسانی را به ارزش ۱۶۰ میلیون افغانی را در سراسر کشور اجرا می‌کند.

به گزارش افغان خبر: عبدالقدیر جواد، معین مالی و اداری وزارت زراعت و مال داری کشور امروز (۱۹ اسد) قرارداد این چهار قرارداد را با سکتور خصوصی به امضا رساند.

هموارسازی ۶۰هزار هکتار زمین در سراسر کشور و ساخت پنج شبکه آب‌رسانی در دو ولایت کابل و پروان زیرمجموعه این چهار قرارداد است.

قرار است وزارت زراعت و مال داری تحت پروژه هموار کاری زمین (لایزرلیولنگ)۶۰ هزار هکتار زمین را در سراسر کشور در سال جاری هموار سازد.

معین مالی و اداری وزارت زراعت می‌گوید که با هموارسازی زمین‌های زراعتی، از ضایع شدن ۵۰ درصد آب درزمینهٔای زراعتی جلوگیری می‌شود.

به گفته او برای هموارسازی این مقدار زمین در سال جاری ۶۰ عراده تراکتور و ۹۵دستگاه هموارسازی زمین در اختیار سکتور خصوصی قرارگرفته است.

این پروژه به ارزش ۱۰۰ میلیون افغانی ساخته می‌شود از بودجه انکشافی این وزارت پرداخت می‌گردد.

آقای جواد می‌گوید که در سراسر کشور درزمینهٔ فواید هموارسازی زمین‌های زراعتی برای ۳هزار دهقان آگاهی دهی نموده است.

همچنین معین مالی واداری وزارت زراعت قراردادی را در بخش اعمار ۵شبکه آبیاری در ولایت‌های کابل و پروان با یک شرکت خصوصی امضا کرد.

هزینه ساخت این شبکه‌های آبیاری حدود ۶۹٫۳ میلیون افغانی است که با تکمیل شدن این پروژه‌ها ۱هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آبیاری می‌شود.

این پروژه‌های شبکه آب‌رسانی که ۲شبکه آن در ولسوالی ده سبز کابل، یک شبکه در ولسوالی جبل سراج، دو شبکه دیگر در شهرچاریکار ساخته می‌شود ۲۰ درصد حاصلات زراعتی این مناطق را افزایش خواهد داد.

وی افزود: از این شبکه‌های آبیاری ۷۲۰۰ خانواده در دو ولایت کابل و پروان مستفید می‌شوند و برای ۲۴۰۰۰ نفر فرصت کاری مساعد می‌گردد.

در جریان تطبیق این پروژه‌ها برای بیش از ۲۵۰ تن در بخش‌های تخنیکی و آموزشی زمینه کار فراهم می‌شود.

چهار پروژه انکشافی به ارزش ۱۶۰ میلیون افغانی در بخش زراعت افغانستان ساخته میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد