کابل؛-عروسی-دسته-جمعی-چندین-زوج-برگزار-شد

شماری استادان دانشگاه و عالمان دین در عروسی دسته‌جمعی ۲۸ زوج جوان در کابل می‌گویند که چنین عروسی‌ها در جامعه، وحدت و اخوت را بین اقوام مختلف افغانستان به وجود می‌آورد.

به گزارش افغان نیوز؛ عروسی دسته‌جمعی 28 زوج جوان امروز ( یک‌شنبه، 6 حوت) از سوی بنیاد فرهنگی وصال کوثر به مناسبت 15 شعبان در کابل برگزار شد.

ادریس رسولی، مسوول بنیاد فرهنگی وصال کوثر و برگزار کننده عروسی‌های دسته جمعی در این برنامه گفت که مراسم‌‌ عروسی در سال‌های اخیر به شدت هزینه‌بر بوده و این امر باعث شده شماری زیادی از جوانان توان ازدواج را نداشته باشند.

آقای رسولی افزود که برگزاری عروسی‌‌های دسته‌جمعی در جامعه می‌تواند ازدواج آسان و اسلامی را فراهم کند و چنین مراسم‌ها بر دوام و ثبات خانواده‌های که تازه تشکیل می‌شوند، بسیار موثر می‌باشد.

او بیان داشت که در این عروسی دسته‌جمعی 28 زوج جوان از اقوام و ولایت‌های مختلف کشور اشتراک نموده و هزینه مجموعی آن، 840 هزار افغانی شده که توسط افراد خییر پرداخت شده است.

مسوول بنیاد فرهنگی وصال کوثر ‌می‌گوید که هدف از برگزاری چنین عروسی‌ها در جامعه، جلوگیری از مصارف گزاف و کمرشکن است که بیشتر جوانان در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و نمی‌تواند تشکیل خانواده دهند.

آقای رسولی تاکید کرد که برای هر زوج جوان وسایل و اثاثیه خانه از قبیل فرش، ظرف، کمپل و دیگر لوازم ضروری نیز اهدا شده تا آنان در آغاز زندگی مشترک‌شان نیاز به خریداری وسایل خانه نداشته باشند.

مرتضی صمدی، یکی از زوج‌های اشتراک کننده در این عروسی دسته‌جمعی می‌گوید که 2 سال از نامزدی‌اش گذشته و به دلیل فقر و بیکاری نتواسته بود مراسم عروسی خود را برگزار نماید.

او تاکید کرد که فرهنگ ازداوج دسته‌جمعی باید در جامعه نهادینه شود زیرا؛ جوانان در شرایط کنونی توان برگزاری عروسی با هزینه‌های بلند را ندارند.

فرید احمدی، یکی دیگر از تازه دامادان در این عروسی دسته‌جمعی از نهادهای فرهنگی و موسسات خیریه خواستار حمایت مالی برای چنین عروسی‌ها شده و گفت که در چنین شرایط بد اقتصادی بیشتر جوانان توانایی برگزاری مراسم عروسی‌‌شان را ندارد.

رسول نیکزاد، یکی از عالمان دین از برگزاری این گونه عروسی‌ها استقبال کرده و می‌گوید که چنین برنامه‌ها، جامعه را در مسیر سالم و اسلامی سوق می‌دهد.

او تاکید کرد که رقابت‌های نا سالم در میان خانواده‌‎ها زمینه ازدواج جوانان را دشوار کرده و باید این رقابت‌ها از جامعه برچیده شود.

به باور آقای نیکزاد برگزاری عروسی‎های پر هزینه و مجلل سبب شده که شماری از جوانان برای فراهم نمودن هزینه‌های عروسی‌شان، کشور را ترک و دست به مهاجرت‌ بزنند.

او بر ترویج فرهنگ ازدواج آسان با مهریه اندک تاکید کرد و گفت که باید خانواده‌ها در این زمینه توجه جدی نمایند.

علی مظفری، یکی از اشتراک کنندگان در این مراسم گفت که برگزاری چنین عروسی‌های دسته‌جمعی در جامعه، وحدت و اخوت را بین اقوام مختلف افغانستان به وجود می‌آورد.

با توجه به افزایش فقر، بیکاری و هزینه سنگین عروسی‌های تجملی، مراسم عروسی‌ دسته جمعی مورد استقبال گسترده‌ای شهروندان کشور قرار گرفته است.

کابل؛ عروسی دسته جمعی چندین زوج برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد