کار-روی-طرح-استراتیژی-ملی-صادرات-افغانستان-آغاز-گردید

حکومت در همکاری با سکتور خصوصی در تلاش است تا استراتیژی ملی صادرات افغانستان را تدوین نماید که از این طریق اولویت های تجارتی مشخص خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: افغانستان اولین گام خویشرا در راستای ایجاد ستراتیژی ملی صادرات یا (NES) برمیدارد، که میتواند اولویت های تجارت را در کشور شناسایی نمایند.

بیش از 100 تن از نماینده گان سکتور های دولتی و خصوصی در شهر کابل طی یک جلسه دو روزه گرد هم آمده اند، تا بتوانند چالش ها و فرصت های فرا راه عملکرد تجارت افغانستان را شناسایی نمایند.

ستراتیژی ملی صادرات جزئیات آنعده سرمایه گذاری ها را ارایه خواهند نمود، که میتوانند موانع موجود در برابر رشد صادرات و ایجاد زمینه های اشتغال در سکتور های مختلف را از میان بردارند، که این امر از طریق ایجاد یک پتانشیل بلند تجارت، تهیه یک پالن کاری مفصل پنج ساله و باالخره ایجاد یک چهارچوب مدیریت مدغم و یکپارچه انجام شده میتواند.

نشست مشورتی نخست ایکه در عرصه ستراتیژی ملی صادرات افغانستان از جانب وزارت تجارت و صنایع و مرکز تجارت بین المللی برگزار گردیده است، این فرصت را برای اشتراک کننده گان فراهم ساخته است تا آنها بتوانند دیدگاه های خویش را در مورد بهبود عناصر زنجیره ارزش، ظرفیت های عرضه، رقابت و مدیریت باکیفیت با همدیگر در میان بگذارند.

به همین ترتیب نکات عمده اینگونه نشست های مشورتی زمینه را فراهم میکند تا کشور یادشده بتواند به سهولت های مدیریت تجارت سازمان تجارت جهانی راه یابد، که در نتیجه افغانستان موفق گردیده است بگونه فوری در ماه جولای سال 2016 به روند جهانی تجارت الحاق یابد.

در راستای رشد اقتصادی و همکاری های منطقوی، ستراتیژی ملی صادرات که در چهارچوب برنامه حمایت از تجارت افغانستان بعنوان یک عنصر مرکزی پنداشته میشود، توسط اتحادیه اروپا تمویل گردیده و با حمایت وزارت تجارت و صنایع افغانستان توسط مرکز تجارت بین المللی تطبیق میگردد.

ستراتیژی مذکور قادر به این خواهد بود تا با آنعده اولویت ها و اهداف انکشافی سازگاری داشته باشد، که توسط دولت افغانستان تعیین گردیده اند.

ستراتیژی متذکره بیشتر روی رشد اقتصادی - اجتماعی، انکشاف سکتور خصوصی، تقویت سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه گذاران و به همین ترتیب روی تحوالت و تنوع اقتصادی تمرکز خواهد داشت.

همچنان ستراتیژی نهایی با سیستم جدید پالن گذاری انکشافی که توسط دولت افغانستان به عنوان بخشی از چهارچوب مصالحه و انکشاف ملی افغانستان یا )ANPDF )ایجاد گردیده است، همخوانی خواهد داشت.

همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع افغانستان خاطر نشان نمود: "نخستین نشست مشورتی در راستای تدوین ستراتیژی ملی صادرات سبب خواهد شد تا یک تصویر جامع از محیط کنونی تجارت افغانستان ارایه گردد.

روند مذکور با ما کمک خواهد نمود تا بتوانیم یک ستراتیژی موثر صادرات را تدوین نماییم و به این ترتیب برای افغانستان فرصت فراهم گردد تا عواید ناشی از صادرات در کشور افزایش یافته، میدان رقابت ها گسترش یابد و باالخره به تحوالت و تنوع گسترده اقتصادی دست یابیم".

ارانکا گونزالس، نماینده مرکز تجارت بین المللی فرمودند: "عضویت در سازمان تجارت جهانی، یک زمینه تجارت قابل پیش بینی و باز را برای افغانستان فراهم خواهد ساخت، چیزیکه افغانستان در پی آن است.

در عین حال، ستراتیژی ملی صادرات به عنوان یک گام ای پنداشته میشود که میتواند سبب رشد واقعی روند تجارت در کشور گردد. ستراتیژی مذکور موفق خواهد شد تا یک محیط رهنمایی کننده را در راستای اقدامات ستراتیژیک گوناگون مانند؛ بهبود سرمایه گذاری ها، انکشاف زنجیره ارزش، بهبود میکانیزم های حمایت از نهاد ها و به همین ترتیب در راستای بهبود قوانین ذیربط در افغانستان ایجاد نماید".

آقای فرانس مایکل میلیبن، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان فرمودند: "در سلسله انکشاف، هر گاه افغانستان واقعآ آرزو داشته باشد تا بمنظور انکشاف پایدار و ایجاد سهولت های اشتغال زایی، از وابستگی به کمک های بین المللی رهایی یابد، پس الزم است تا از جانب این کشور به اجندا انکشاف سکتور خصوصی به عنوان یک اولویت نگریسته شود.

ستراتیژی ملی صادرات قادر خواهد بود تا تلاش های افغانستان را طوری تجهیز و تنظیم نماید تا بر مبنای آن کشور متذکره بتواند ظرفیت ها و پوتانشیل سکتور صادرات را به عنوان یک عنصر عمده انکشاف اقتصادی، بگونه درست درک نماید.

برای اینکه در عرصه های مختلف تجارت مانند؛ تامین شفافیت در بخش جواز های تجارتی، دسترسی به منابع مالی، انرژی و بازار ها، ترانسپورت، ارتباطات و محصولات زراعتی و به همین ترتیب برای ایجاد یک سیستم عادلانه مالیات که بتواند برای بقاء شرکت های کوچک و متوسط فرصت فراهم نماید و به این ترتیب از یک محیط تشویق کننده حمایت و پشتیبانی صورت گیرد، نیاز به اصالحات معتبر و فوری از جانب دولت افغانستان و مشارکت نیرومند دولت در سکتور خصوصی میباشد".

آقای عتیق الله نصرت، رییس اجراییه اطاق های تجارت و صنایع افغانستان گفتند: "تدوین یک ستراتیژی ملی صادرات برای افغانستان یک اولویت بزرگ پنداشته میشود که بر مبنای آن میتوان در کنار حمایت از انکشاف سکتور خصوصی، تحولات و ثبات گسترده را در عرصه تجارت نیز پیشبینی نمود.

این ستراتیژی بویژه سازگار با نیازمندیهای کشور ای میباشد که محاط به خشکه بوده و دارای چنین یک اقتصاد بی ثبات میباشد که تعادل تجارتی آن همواره با موانع و محدودیت ها روبرو بوده و تعادل میان واردات و صادرات آن نشاندهنده یک تناسب ]۹۵ - ۵ ]میباشد، از اینرو اطاق های تجارت و صنایع افغانستان از ستراتیژی مذکور استقبال نموده و حمایت قاطع خویش را از آن اعلام میدارد".

در نظر است تا دومین نشست مشورتی در ماه می سال 2017 راه اندازی گردد و هدف آن تحلیل سکتور های دارای اولویت و حمایت از عملکرد های چون؛ دسترسی به منابع مالی و انکشاف مهارت ها خواهد بود، که هسته ستراتیژی ملی صادرات را تشکیل میدهد.

پروژه تجارت برای رشد اقتصادی و همکاری های منطقوی، توسط اتحادیه اروپا تمویل گردیده و توسط مرکز تجارت بین المللی تحت رهبری وزارت تجارت و صنایع در معرض تطبیق قرار میگیرد.

هدف عمده مداخلات فعالیت ها در این عرصه عبارت از شناسایی تالش های جاری دولت افغانستان میباشد، که بر مبنای آن ازروند تجارت به عنوان یک عنصر عمده در عرصه رشد اقتصادی، همکاری ها و ثبات منطقوی استفاده به عمل میآید.

افغانستان ر ماه جولای سال 2016 به سازمان تجارت جهانی یا )WTO )الحاق گردیده است و تجارت و همکاری های اقتصادی منطقوی را در قلب ستراتیژی انکشافی خویش جا داده است.

نخستین اقدام ایکه کشور پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی برداشته است، عبارت از امضاء توافقنامه تسهیل بخشیدن تجارت میباشد.

 

کار روی طرح استراتیژی ملی صادرات افغانستان آغاز گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد