کار-روی-طرح-ایجاد-تونل-جدید-سالنگ-آغاز-گردید

قرارداد مطالعات تخنیکی و دیزاین تفصیلی تونل جدید سالنگ، میان وزارت فواید عامه و شرکت استرالیایی SMEC به ارزش ۱۹.۶ میلیون دالر به امضا رسید.

به گزارش افغان نیوز: در مراسم امضای این قرارداد که امروز شنبه (17سرطان) در ریاست اجرائیه دایر شده بود، محمود بلیغ وزیر فواید عامه گفت که از ساخت تونل سالنگ توسط اتحاد جماهیر شوروی پنجاه سال می‌گذرد و به دلیل شرایط نامناسب در کشور امروزه این تونل آسیب جدی دیده است.

وزیر فواید عامه بر ضرورت اعمار تونل کنونی و راه‌های بدیل سالنگ تأکید ورزید و گفت که بر بنیاد این قرارداد که از سوی بانک انکشاف آسیایی و کشور دوست جاپان حمایت می‌شود، شرکت آسترالیایی دربارۀ گزینه‌های موجود (خاواک- خنجان، دوشی- بامیان- بازسازی تونل کنونی و اعمار یک تونل جدید) مطالعات خویش را انجام داده و گزینۀ مناسب را برای دولت افغانستان تشخیص خواهد داد.

توماس پنیلا، رییس بانک انکشاف آسیایی دربارۀ اعمار جادۀ سالنگ و اهمیت این پروژه در اقتصاد و توسعۀ افغانستان صحبت کرد.

او گفت که بازسازی و اعمار جادۀ سالنگ نه تنها در اقتصاد و زراعت افغانستان، بل در سیستم ترانسپورتی و ترانزیت منطقه اهمیت دارد. رییس بانک انکشاف آسیایی در کابل افزود که از طریق این جاده مرکز آسیا به جنوب آسیا وصل می‌گردد.

میت‌سوجی سوزوکا سفیر جاپان در کابل، افغانستان را پل ارتباطی منطقه خواند و گفت که موقعیت جغرافیایی این کشور از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

آقای سوزوکا دربارۀ اهمیت جادۀ سالنگ صحبت کرد و افزود که این تنها مسیری است که شمال را به جنوب وصل می‌کند.

سفیر جاپان، با بیان‌ این‌که جاپان 53 درصد این پروژه را تمویل می‌کند، افزود که جاپان همواره به عنوان دوست قابل اعتماد افغانستان به این کشور کمک کرده است. او مجموع کمک‌های کشورش به افغانستان را در پانزده سال گذشته 6.2 میلیارد دالر عنوان کرد.

دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی اعمار جادۀ سالنگ را بخشی از تعهدات حکومت وحدت ملی به مردم عنوان کرد و گفت که راه کنونی ضرورت حمل و نقل، ترافیک و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را اکتفا نمی‌کند، به همین دلیل، در پی اعمار راه‌های بدیل افتیده‌ایم.

دوکتور عبدالله عبدالله گفت که هم اکنون کار روی پروژۀ جادۀ دوشی- بامیان جریان دارد و دربارۀ جادۀ خاواک نیز اقداماتی صورت گرفته است.

دوکتور عبدالله عبدالله به چشم بستن کشورهای آسیای مرکزی به توسعۀ افغانستان اشاره کرد و گفت که اعمار سالنگ‌ها در حمل و نقل و ترانزیت منطقه و ارتباطات آسیای جنوبی و مرکزی نقش قابل توجه خواهد داشت.

رییس اجراییه کشور خطاب به وزارت فواید عامه و شرکت آسترالیایی، بر کیفیت و استندرد این پروژۀ ملی تأکید ورزید و گفت که این پروژه‌ برای آینده افغانستان نقش بارز دارد.

رییس اجراییه کشور، از کشور دوست جاپان خواست که جادۀ بگرام- جبل‌السراج را که مطالعات تخنیکی و دیزاین آن نهایی گردیده است، حمایت و پشتیبانی مالی نماید.

کار روی طرح ایجاد تونل جدید سالنگ آغاز گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد