کارخانه-سمنت-هرات-با-امکانات-مدرن،-فعال-میشود--مشکلات-قرارداد-شرکت-های-ایرانی-حل-گردد

مشاور ریاست جمهوری در جلسه شورای عالی اقتصادی بیان کرد که شرکت های مختلط داخلی و خارجی، آماده هستند، برای فعال سازی شرکت تولیدی سمنت هرات ۷۰ میلیون دالر سرمایه گذاری ابتدایی نمایندومشکلات قرارداد با شرکت های ایرانی‏ را به‎طور اساسی حل گردد.

به گزارش افغان خبر: طرح احداث کارخانۀ تولیدی سمنت ولایت هرات توسط سیروس علاف، مشاور ریاست جمهوری در امور تجارت به جلسه ارائه گردید.

شرکتهای مختلط خصوصی داخلی (آرمان گروپ) و کمپنی خارجی (PSP Engineering co.a.s) جمهوری چک، مشترکاً خواهان احداث کارخانه تولیدی سمنت به سیستم معاصر با ظرفیت تولیدی روزانۀ ۱۵۰۰ تن سمنت و سرمایهگذاری ابتدائی ۷۰ میلیون دالر امریکائی در آینده، میباشند.

شورای عالی اقتصاد بعد ازتبادل نظریات دراین زمینه، تصامیم ذیل را اتخاذ نمود:

۱- ارتقای سکتور سمنت یکی از عمده ترین تعهدات دولت بوده و به مطالعات دقیق و تحلیل و ازریابی جدی ضرورت دارد. محمد سرور دانش معاون دوم رئیسجمهور مؤظف اند که با عبیدالله رامین و ادارات ذیربط روی چهارچوب مقررههای حقوقی واضح دراین زمینه کار نمایند. خصوصا سمنت، ذغال سنگ و گچ  یکجا مورد مطالعه قرار گیرد؛

۲- سیروس علاف با طرف مقابل برای ترتیب طرح کامل، مذاکرات ابتدائی را آغاز نماید. تمام اعضای شورای عالی اقتصادی مکلف اند تا در مورد ارتقای سکتور سمنت و طرح متذکره سوالات و پیشنهادات خویش را به دارالانشاء شواری عالی اقتصاد و ادارۀ ذیربط شریک نمایند؛

۳- دکتور قیومی، گزارش تحلیل و مطالعات دقیق سکتور سمنت را با اعضای ذیربط شورا شریک نمایند.

۴- برای میکانیزه ساختن تمرکز سرمایه درهرات، طرح های مشخص آماده گردد؛

۵-وزارت مالیه و اقتصاد مؤظف است تا مسائل سابقه را در ارتباط باقیداریها به صورت اساسی حل نمایند؛

۶- مسئله قرارداد با شرکت های ایرانی‏ را بهطور اساسی حل نمائید. وزارت معادن و پترولیم و ادارات ذیربط پیشنهاد راه حل این موضوع را به شورا ارائه نمایند؛

۷- جلب سرمایهگذاری در بخش سمنت حیاتی است. دکتور قیومی با وزارت معادن و پترولیم، وزارت تجارت و صنایع، وزارت انرژی و آب و اداره محیط زیست ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده و یک چارچوب واضح را ترتیب نمایند.

۸- سیروس علاف در مورد عضویت خویش به حیث مشاور ریاست جمهوری و ادامه فعالیتهای خویش بهحیث سرمایهگذار تصمیم بگیرد تا از تضاد منافع جلوگیری بهعمل آید.

در ختم جلسه، پیشنهاد اجازه امضا مسوده تفاهمنامههای فی‏مابین وزارت انرژی و آب و وزارت فواید عامه با شرکت دولتی سرک و پل سازی کشور چین (CRBC) برای آغاز مطالعات امکان پذیری بند آبی باغ دره بالای  دریای پنجشیر در منطقة سروبی کابل و خطوط ریل واخان (کوریدور واخان) و خطوط ریل مزار شریف الی امام صاحب توسط همایون قیومی به جلسه ارائه گردید.

شورای عالی اقتصاد بعد از بحثهای همه جانبه، فیصله کرد که وزارت مالیه تفاهمنامههای متذکره را با شرکت (DLA Piper) شریک سازد تا از نگاه حقوقی در آینده با مشکلات روبرو نگردیم.

کارخانه سمنت هرات با امکانات مدرن، فعال میشود / مشکلات قرارداد شرکت های ایرانی حل گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد