کارشناسان-منع-کار-زنان-فقر-در-خانواده‌ها-را-گسترش-می‌دهد

به دنبال ممنوعیت کار زنان در ادارات غیر دولتی و موسسات بین‌المللی، کارشناسان می‌گویند که امارت اسلامی با گرفتن حق تحصیل و کار از زنان، جامعه را به سوی تاریکی می‌کشاند.

به گزارش افغان نیوز؛ کارشناسان می‌گویند که امارت اسلامی باید در زمینه‌ای کار، تحصیل و آموزش زنان و دختران تصمیم عادلانه و بر مبنای حقوق انسانی بگیرد. 

به باور آنان ممنوعیت کار و تحصیل زنان، کشور را به سوی تاریکی کشانده و یک قشر بزرگ جامعه را حذف می‌کند.

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید که کار نزدیک به ۷۰ درصد زنان به گونه‌ای مستقیم وابسته به موسسات بین‌المللی می‌باشد. 

به گفته او تصمیم اخیر امارت اسلامی در مورد منع کار بانوان، مشکلات زیادی را برای خانواده‌های که از سوی زنان سرپرستی می‌شود، در زمستان پیشرو به وجود می‌آورد.

او افزود که در زمستان پیشرو یک چهارم شهروندان کشور توانایی خرید مواد خوراکی‌شان را ندارد و این امر چالش‌های زیادی را در خانواده‌ها به وجود می‌آورد.

به گفته بهزاد، درصدی زیادی از کارمندان موسسات بین‌المللی را زنان تشکیل می‌دهد و با متوقف شدن کار زنان، تعلل کاری در این موسسات به وجود خواهد آمد.

او افزود: تعلل کاری در موسسات بین‌المللی که مصروف کمک‌های بشردوستانه در کشور هستند، باعث قطع کمک‌های جامعه جهانی خواهد شد.

حمید محمودی، آگاه مسایل سیاسی و استاد دانشگاه می‌گوید که امارت اسلامی با تصمیم منع کار زنان در ارگان‌های غیر دولتی و منع تحصیل دختران، در حال حذف زنان از جامعه است. 

به باور آقای محمودی، گرفتن آگاهی از جامعه باعث تاریکی و فرار مغز‌ها از کشور می‌شود.

او تاکید کرد که امارت اسلامی با منع کار زنان در ارگان‌های غیر دولتی و منع تحصیل دختران، افغانستان را در جهان به عنوان یک کشور نا سالم معرفی می‌کند.

سکینه احمدی، یکی از زنانی که در پی این تصمیم امارت اسلامی کارش را از دست داده می‌گوید: "نان‌آور خانواده‌اش است و با مشکلات توانسته بود در یکی از موسسات بین‌المللی کار پیدا کند".

خانم احمدی افزود که منع کار بانوان از سوی امارت اسلامی زیان سنگینی به اقتصاد خانواده وارد شده و فقر را در جامعه گسترش می‌یابد.

این در حالی است که به تازگی نهاد سازمان ملل برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان گفته که فعالیت ۸۶ درصد سازمان‌های بشردوستانه، پس از تصمیم امارت اسلامی متوقف یا محدود شده است.

زنان سازمان ملل گفته است که از ۱۵۱ سازمان ارایه‌دهنده‌ کمک‌های بشردوستانه که بیشتر تحت رهبری یا متمرکز بر زنان بودند، نظرسنجی کرده است.

به گفته‌ این نهاد، ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی عواقب بدی بر دسترسی زنان به کمک دارد.

از سوی هم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته است که فرمان ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان برای «حفظ عزت و عفت» زنان صادر شده و این فرمان بر تمام نهادهای غیردولتی از جمله سازمان ملل هم تطبیق می‌شود. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

کارشناسان: منع کار زنان فقر در خانواده‌ها را گسترش می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد