کشورهای-همسایه-به-آب-های-افغانستان-دسترسی-نخواهند-داشت

کشورهای ایران و پاکستان اگر با افغانستان در قسمت های نفت و گاز همکاری نکنند دیگر به آب های رایگان افغانستان دسترسی نخواهد داشت.

به گزارش افغان خبر: عبدالله هیواد" رئیس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین" در نشست مطبوعاتی امروز شنبه (4جدی) گفت افغانستان سالانه 19 میلیارد متر مکعب آب به کشور پاکستان و 34 میلیارد متر مکعب آب افغانستان به کشور ایران میریزد.

این مرکز تحقیقاتی میگوید اگر بر اساس معیارهای بین المللی سنجیده شود و هر متر مکعب آب 2دالر ارزش گذاری گردد افغانستان سالانه به کشورهای ایران و پاکستان میلیاردها دالر پول کمک میکند.

رئیس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین میگوید، همکاری‌های متقابل میتواند باعث پیشرفت کشورها گردد اما کشورهای ایران و پاکستان در سیاست‌های شان با افغانستان صادق نیستند.

آقای هیواد گفت" کشورهای ایران و پاکستان با وجود استفاده از آب‌های رایگان افغانستان کمک که نمیکند هیچ بلکه همیشه در تلاش آزار و اذیت مهاجرین و فرستادن هزاران مهاجر بدون خواسته‌های آنها و قوانین بین المللی به افغانستان سیاست منفی این کشورها را در قبال افغانستان نشان میدهد."

نماینده ارشد مرکز تحقیقاتی افغانستان نوین میگوید" اگر این دو کشور همسایه به افغانستان از نظر نفت و گاز همکاری نکنند افغانستان نیز به این کشورها آب رایگان نخواهد داد."

عبدالله هیواد رئیس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین میگوید که سرحدات افغانستان توسط کشورهای بیگانه تعیین شده که اسنادی در این زمینه با هیچ کدام از کشورهای مورد پیمان وجود ندارد.

این مرکز تحقیقاتی بر این باور اند که تعیین و مشخص شدن سرحدات از تهاجم فرهنگی، سیاسی، مواد مخدر و قاچاق جلو گیری میکند.

به باور این مرکز؛ اگر سرحدات افغانستان به صورت واضح مشخص نشود افغانستان به آرمان دیرینه اش" صلح" نخواهد رسید.

مسوولان این مرکز از حکومت وحدت ملی میخواهد تا اطلاعات و جزوه‌های سرحدات برای آگاهی دانش آموزان و دانشجویان در نظر بگیرند و به این مراکز تدریس شود.

این در حالی است که قشر بزرگی از مردم افغانستان از آگاهی به سرحدات کشور بی خبر اند.

کشورهای همسایه به آب های افغانستان دسترسی نخواهند داشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد