کمک-،-میلیون-دالری-گلوبل-فند-به-افغانستان

صندوق وجهی جهانی" گلوبل فند " ۵۲،۵ میلیون دالر آمریکایی را از طریق وزارت صحت عامه و پروگرام انکشافی ملل متحد جهت مبارزه علیه ایدز،توبرکلوز و ملاریا به افغانستان کمک نمود.

به گزارش افغان نیوز: دکتر احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه امروز چهار شنبه (8 – قوس) درکابل تفاهم نامه مساعدت 52،5 میلیون دالری را که از سوی صندوق وجهی جهانی «گلوبل فند» به منظور مبارزه علیه بیماری ایدز، توبرکلوز و ملاریا به سکتور صحت افغانستان مساعدت گردیده است با جوسلین ماسون رئیس عامل پروگرام انکشافی ملل متحد، تطبیق کننده این برنامه، امضا نمود.

آقای نعیم افزود،:« کمک های مالی ذکر شده می تواند وضعیت صحی افغانستان را از طریق توسعه و تقویت اقدامات وقایوی ملاریا با توزیع پشه خانه ها و اداره واقعات ملاریا بهبود بخشد».

وی علاوه نمود، حمایت از فعالیت‌های مبارزه علیه ملاریا، افغانستان را قادر می سازد تا با اهداف جهانی انکشاف متداوم همگام شده و بتواند مرض ملاریا را تا سال 2030 از کشور نابود سازد.

دکتر نعیم تاکید نمود که هدف دیگر این مساعدت، توسعه راهبردهای ابتکاری و پاسخگو برای چالش های توبرکلوز و ابتکارات جدید در جهت تقویت سیستم صحی در افغانستان می باشد.

به گفته رئیس پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، با حمایت از برنامه کنترل توبرکلوز، سطح مرگ ومیر ناشی از توبرکلوز در مقایسه به سال 2015، 50 درصد کاهش یافته است.

وی گفت، با تقویت سیستم صحی مرگ و میر ناشی از اچ آی وی ایدز،توبرکلوز،ملاریا، امراض سن باروری مادری و امراض دوره طفولیت تقلیل خواهد یافت.

درهمین حال دکتر انکجن باوو، مدیر ارشد صندوق وجهی جهانی برای افغانستان در پیوند به این مساعدت مالی صحبت نموده گفت:« صندوق وجهی جهانی کمک های بلاعوض خویش را در زمینه مبارزه علیه امراض ایدز،توبرکلوز و ملاریا برای افغانستان ازطریق وزارت صحت عامه، پروگرام انکشافی و سایر دست اندکاران ادامه میدهد».

از سوی هم جوسلین ماسون، رئیس عامل پروگرام انکشافی ملل متحد(UNDP) در زمینه گفت:«اداره پروگرام انکشافی ملل متحد برای حمایت از وزارت صحت عامه و جامعه مدنی متعهد بوده تا ظرفیت این ادارات در زمینه عرضه خدمات با کیفیت بدون تبعیض ارتقا یابد».

این مساعدت مالی به ادامه کمک های قبلی 178،8 میلیون دالری مساعدت متذکره برای افغانستان در جریان ده سال اخیر می باشد.

 

کمک 52،5 میلیون دالری گلوبل فند به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد