کمک-سی-ویک-میلیون-دلاری-بانک-انکشاف-آسیایی،-برای-سروی-و-دیزاین-تونل-سالنگ

مسئولان وزارت مالیه می‌گویند؛ ۳۱ میلیون دلار برای سروی و دیزان تونل سالنگ کمک شده است که از مجموع این مبلغ ۱۵.۹۲ میلیون دلار ان از کمک‌های بلا عوض کشور جاپان صورت گرفته است.

به گزارش افغان خبرعبدالملک عبدالرحیم زی سخنگویی وزارت مالیه گفت؛ ساخت راه سالنگ بطور معیاری می‌تواند حیثیت پل را در وصل نمودن افغانستان به آسیا میانه و آسیا جنوبی ایفا نماید و همچنان  در رشد اقتصادی و تجارتی کشورهای منطقه موثر واقع شود.

همه ساله تونل سالنگ در فصل سرما مسدود میشود و ارتباط شمال به جنوب کشور را قطع میسازد. عبدالرحیم زی افزود؛ با کمک صورت گرفته این مشکل در فصل زمستان حل خواهد شد و دیگر مسیر شمال با جنوب مسدود نخواهد شد.

آقای عبدالرحیم زی تاکید می کند؛ راه سالنگ نه تنها شمال و جنوب کشور را به هم وصل میکند، بلکه برای رشد اقتصاد منطقه، تجارت وترانزیت نقش مهم و موثری دارد. به گفته او روزانه حدود 5500  دستگاه وسایط ترانسپورتی از این مسیر عبور میکنند که با قطع شدن ان میتواند مشکل بزرگی بر روی اقتصاد کشور ایجاد کند.

از سوی دیگر مسئولان بانک انکشاف آسیایی گفته اند؛ نزدیک به شانزده میلیون دالر از کمک‌ بانک انکشاف آسیایی توسط دولت جاپایان به صندوق وجهی زیربنایی افغانستان اختصاص داده شده، که این صندوق در سال 2010 تاسیس گردید.

  تام پنیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی گفت؛هدف کمک بانک انکشاف آسیایی در قسمت پروژه سرک مواصلاتی، کوه‌های هندوکش، باز نگه داشتن آن در تمام فصول سال می باشد،تا رفت و آمد مسافرین و اموال تجار با سهولت وامنیت انتقال گردد.

راه‌ سالنگ از مهم‌ترین شاهراه‌های کشور به شمار می‌رود که ولایت‌های شمالی  را با مرکز و جنوب و غرب وصل می‌کند.  که بیشترین کالاهای تجارتی از همین مسیر منتقل می‌شود و روزانه نزدیک به پنج‌هزار و پنج صد واسایط نقلیه از آن رفت و آمد می‌کنند.

 

 

 

کمک سی ویک میلیون دلاری بانک انکشاف آسیایی، برای سروی و دیزاین تونل سالنگ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد