کمک-۱۷-۷ملیون-دالری-جاپان-به-افغانستان

دو پروژه به ارزش ۱۷،۷ دالر برای تهیه واکسین برای کودکان و ترویج توسعه ای مناطق روستایی مرزی میان میتسوجی سوزوکا سفیر جاپان، تاکاشی واتانابی نماینده ارشد اداره همکاری های جاپان، ادل خدر نماینده اداره یونیسف و جوسیلن میسن رئیس عمومی پروگرام انکشافی ملل متحد در افغانستان به امضاء رسید.

به گزارش افغان نیوز: توافقنامه های دو پروژه جدید شامل تهیه واکسین  برای کودکان و ترویج توسعه ای مناطق روستایی مرزی، بین میتسوجی سوزوکا سفیر جاپان، تاکاشی واتانابی نماینده ارشد اداره همکاری های جاپان، ادل خدر نماینده اداره یونیسف و جوسیلن میسن رئیس عمومی پروگرام انکشافی ملل متحد در افغانستان به امضاء رسید.

این پروژه ها که ارزش آنها بالغ بر 8.6 میلیون دالر امریکایی و 9.1 میلیون دالر امریکایی می شود, به منظور خرید واکسین برای وقایه 10.3 میلیون طفل در مقابل فلج خواهد بود که به شکل دورانی 1.37 میلیون طفل و در حدود 2.5 میلیون زن در سنین بارداری تحت مصوونیت قرار گرفته و زنده گی 1.8 میلیون شهروندان دیگر را که در ولسوالی های سرحدی مرز تاجکستان و افغانستان ساکن استند رونق می بخشد.

در پروژه یونیسف “جلوگیری از امراض ساری برای اطفال در جمهوری اسلامی افغانستان” که (8.6 میلیون دالر امریکایی) هزینه آن از طرف مردم جاپان اهدا شده است برای تهیه و تدارک واکسین دورانی برای سالانه حدود 1.37 میلیون اطفال زیر سن یکسال استفاده بعمل خواهد آمد.

 واکسین ضد توبرکلوز، واکسین خوراکی فلج یا (OPV) برای وقایه در برابر فلج، واکسین خوراکی وقایوی تیتانوس شامل این واکسین ها میشود. بعلاوه, به تعداد 2.5 میلیون زن در زمان بارداری از خریداری واکسین تتانوس توکساید بهره مند خواهند شد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت: “با حمایت دوامدار دولت جاپان ما توانستیم خدمات صحی به شمول خدمات مصوونیت را برای اطفال و زنان در افغانستان مهیا نماییم. ما به شما اطمینان میدهیم با تمرکز به مصوونیت دورانی که یکی از اصول کلیدی جلوگیری از شیوع ویروس پولیو در افغانستان است، ادامه خواهیم داد. امیدوارم تا شما نیز به مصوونیت دورانی منحیث اولویت کلیدی تان در  افغانستان پایبند باشید و از حمایت آینده شما در راستای مصوونیت دورانی در افغانستان قبلاً سپاسگزارم. “

ادل خودر نماینده اداره یونیسف گفت: از کمکهای دولت جاپان در 10 سال اخیر سپاسگزاری می نمایم که طی آن در حدود 11.6 میلیون کودک و 9.2 میلیون زن در زمان بارداری در مقابل پنج مرض ساری در افغانستان واکسین شده اند. کمکهای جاپان در محو پولیو از سال 2006 تا کنون, سبب مصوونیت بیش از 9.5 میلیون طفل در طی  روز های ملی مصوونیت که سالانه 4 مرتبه برگزار میشود، شده است.

مرحله دوم پروژه رشد معیشت در ساحات مرزی افغان – تاجیک که یکی ازپروژه های بخش انکشافی ملل متحد میباشد، بودیجه آن بر بنیاد فعالیت‌ها و دستآوردهای مرحله اول این پروژه ( 9.1ملیون دالرامریکایی) از سوی دولت جاپان و موسسه JICA تمویل می گردد.

هدف مرحله دوم پروژه رشد معیشت درساحات مرزی افغان – تاجیک  بلند بردن سطح زندگی مردم در شش والسوالی های ( شهربزرگ ولایت بدخشان، ینگی قلعه، دشت قلعه و چاه آب ولایت تخار، امام صاحب ولایت کندز و خلم ولایت بلخ) و هشت والسوالی مربوط ولایت ختلان کشور تاجیکستان به سلسله تعهدات و فعالیت های مرحله اول دردوسوی مرز تحکیم ثبات، رشد سطح اقتصادی، خود کفایی و تشویق جوامع دو طرف مرز در رابطه به همکاریهای همه جانبه میباشد. مرحله دوم پروژه لیتاکا طبق طرزالعمل برنامه ملی میثاق شهروندی فعالیت های خود را انجام می دهد.

مختار غفور زوی نماینده وزارت احیاء و انکشاف دهات گفت: “بدون شک، این حمایت‌های سخاوتمندانه، زنان، مردان، جوانان، فارغ‌التحصیلان، دهاقین و مردمان روستایی افغانستان را در راستای یک تغیر مثبت و بلند رفتن استانداردهای زنده‌گی‌شان کمک بسزایی نموده است. حمایت ‌های مالی دولت جاپان در مرحله اول پروژه رشد معیشت در ساحات مرزی افغان تاجیک (لیتاکا) قادر گردید تا ۷ باب مرکز تسهیلات تجارت محلی را اعمار و تجهیز نماید و نیز به تعداد ۷۱۶ تن از باشنده‌گان محل مهارت های جدید تجارتی را آموزش دهد، که در نتیجه برای ۵۰۰ تن از باشنده‌گان محل کار مداوم ایجاد گردید. که این دست‌آورد ‌ها بزرگ است و برای همیشه ماندگار خواهند بود. “

جوسلین ماسون، مدیر اداره انکشافی ملل متحد اظهار داشت: “این پروژه فرصتی برای افزایش مهارت های مقامات محلی، جامعه مدنی و سازمان های بخش خصوصی را برای برنامه ریزی و مدیریت توسعه اقتصادی اجتماعی و اقتصادی فراهم می کند. همچنین در ساخت زیرساخت های اولویتی برای حمایت از کسب و کار محلی به عنوان وسیله ای برای بهبود معیشت جمعیت مورد نظر ، سرمایه گذاری خواهد کرد.

کمک ۱۷.۷ملیون دالری جاپان به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد