کمک-۳۰-میلیون-دالری-چین-به-افغانستان

کشور چین اعلام کرده که بیش از ۳۰ میلیون دالر و سه میلیون دوز واکسین کرونا به افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ وانگ‌یی، وزیر خارجه چین، دیروز چهارشنبه( ۱۷، سنبله) در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، گفت: این کمک شامل غله‌جات، لوازم زمستانی، واکسین و دوا به ارزش ۳۰.۹۶ میلیون دالر است.

وانگ‌یی هم‌چنان گفته است که چین سه میلیون دوز واکسین را نیز به مردم افغانستان کمک می‌کند و آماده است تا مواد ضد اپیدمی و اضطراری را در اختیار افغانستان قرار دهد.

وزیر امور خارجه چین در این نشست هم‌چنان گفته است که افغانستان در حال حاضر بر سر دوراهی تاریخ ایستاده است و این کشور هنوز با چالش‌های شدید مسائل بشردوستانه، معیشت مردم و همه‌گیری کووید-۱۹ مواجه است.

به گفته او، برخی از کشورها هم‌چنان ممکن است از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و مالی برای ایجاد مشکلات جدیدی برای افغانستان استفاده کنند.

وی افزود که کشورهای همسایه بیش از هر کشور دیگری می‌خواهند به افغانستان کمک کنند تا از هرج‌ومرج خارج شود.

وانگ‌یی تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش باید درس‌های عمیق را بیاموزند و مسوولیت‌های مناسب خود را در مسأله افغانستان برعهده بگیرند. به گفته او، دیدگاه مشترک جامعه بین‌المللی این است که پایان مداخله نظامی ایالات متحده و متحدانش باید آغازی باشد برای برعهده گرفتن مسوولیت‌های آن‌ها.

این نخستین نشست در سطح وزیران کشورهای مزبور در مورد افغانستان است. پیش از این، نشست نماینده‌گان این کشورها درباره افغانستان به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.

کمک ۳۰ میلیون دالری چین به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد