کمیسیون-انتخابات-مکلف-است-که-سیستم-بایومتریک-را-به-مردم-معرفی-کند

شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان میگویند که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه یکی از تعهدات دولت افغانستان به جامعه جهانی و مردم افغانستان بوده که اکنونی قرار است سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ استفاده گردد که کمیسیون انتخابات مکلف است تا نحوه استفاده انرا به مردم اگاهی دهی کند.

عبدالغفار باتور نامزد انتخابات پارلمانی افغانستان از ولایت کابل به خبرگزاری افغان نیوز گفت: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان  مسئولیت تطبیق سیستم بایومتریک را به دوش دارد و عملی سازی این سیستم در این کشور یک پدیده جدید است و باید تلاش صورت گیرد تا به شکل درست پیاده گردد.
آقای باتور بیان داشت: با اینکه مردم افغانستان هیچ گونه آشنایی با سیستم بایومتریک ندارند اما کمیسیون انتخابات میتواند نحوه استفاده این سیستم را به کارمندان این نهاد آموزش دهد تا در روز انتخابات کدام مشکل ایجاد نگردد. او افزود: اگر سیستم بایومتریک به شکل درست تطبیق گردد نمایندگان واقعی مردم به خانه ملت راه پیدا می‌کنند.
یکی از نگرانی شهروندان افغانستان و نامزدهای انتخابات پارلمانی توزیع دستگاه بایومتریک در 21 هزار مرکز انتخاباتی و جمع آوری ان می باشد که عبدالغفار باتور در این رابطه میگوید: نیروهای امنیتی توان توزیع و جمع آوری این دستگاه ها را دارند و از سوی هم ناتو گفته است که در برگزاری انتخابات افغانستان اگر نیاز باشد همکاری میکند.
در همین حال سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید: هیچ گونه نگرانی در زمینه تطبیق سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی وجود ندارد و قرار است که مکاتب از تاریخ 23 الی 30 میزان تعطیل باشند و کارمندان کمیسیون نحوه استفاده این سیستم را آموزش بنگرند.
این نامزد انتخابات پارلمانی گفت: مردم افغانستان باید به افراد رای دهند که افغانستان را از وضعیت کنونی خارج سازند و تنها هدف خدمت برای خود و خانواده خود نداشته باشد بلکه هدف خدمت به ملت را داشته باشد. او از مردم خواست که در انتخابات پارلمانی پیش رو مردم باید شایسته سالاری، لیاقت و سطح سواد را در نظر گیرند.
باتور بیان داشت: تهدیدات سد راه برگزاری انتخابات پارلمانی وجود دارد اما موجودیت تهدیدات نمیتواند مانع برگزاری انتخابات شود و مردم برای تعیین سرنوشت خود به پای صندوق های رای دهی حاضر خواهند شد و فرد مورد نظر خود را بعنوان نماینده انتخاب خواهند کرد.
قرار است که انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ 28 میزان در 33 ولایت کشور در 21 هزار مرکز دایر گردد که حدود 8 میلیون شهروند در این انتخابات اشتراک خواهند کرد.

 

کمیسیون انتخابات مکلف است که سیستم بایومتریک را به مردم معرفی کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد