کمیسیون-تدارکات؛-هشت-قرارداد-به-ارزش-میلیارد-افغانی-را-تایید-کرد

کمیسیون تدارکات ملی در جلسه‌یی تحت ریاست محمد اشرف غنی، هشت قرارداد به ارزش ۷.۴میلیارد افغانی را تایید و ۱۱قرارداد دیگر را برای بررسی بیشتر به ادارات محول کرده است.

به گزارش افغان خبر: جلسه کمیسیون تدارکات ملی تحت ریاست محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور، شام روز گذشته در ارگ برگزار گردید.

در این جلسه از جان ساپکو مفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای باز سازی افغانستان (سیگار) نیز منحیث ناظر دعوت بهعمل آمده بود.

در آغاز جلسه رئیسجمهور، صعود  پنج مرتبهای افغانستان به سوی شفافیت را در گزارش تازه نهاد بینالمللی شفافیت تبریک گفت و از تلاشهای اعضای کمیسیون تدارکات ملی و اداره تدارکات ملی به سبب اینکه اصلاحات نظام تدارکات یکی از عوامل این صعود عنوان گردیده، ابراز امتنان کرد.

در مقابل مسؤلین اداره تدارکات ملی از رهبری و حمایت قاطع رئیسجمهور و سایر اعضای کمیسیون تدارکات ملی قدردانی نموده و از تعهد و تلاش هر چه بیشتر این اداره بهمنظور تحقق اهداف مهم روند اصلاحات نظام تدارکات بهخصوص تقویت شفافیت و مبارزه علیه فساد اطمینان داد.

کمیسیون تدارکات ملی قراردادهای پیشنهادی وزارتها و اداراتی را که شامل اجندای جلسه بود به بررسی گرفته و در نتیجه هشت قرارداد را به ارزش ۷،۴ میلیارد افغانی منظور و ۱۱ قرارداد دیگر را جهت بررسیهای بیشتر به ادارات مربوطه تسلیم کرد.

قراردادهای که مورد تایید کمیسیون قرار گرفتند عبارت از دیزاین و ساخت بند تنگی شادیان ولایت بلخ و بند آب کلی ولایت سمنگان که در پرنسیب تایید گردید، بازسازی کانال شفلان ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات، تعدیل قرارداد ساختمان سربند یتیم تپه و تحکیم سواحل دریای آمو در ولسوالی ینگی قلعه ولایت تخار میباشد.

همچنان تعدیل در قرارداد ساختمان سرک جبل السراج الی نجراب، تهیه و نصب تجهیزات تکنالوژی معلوماتی برای پوهنتون‏های کابل، پولی تخنیک، پوهنتون طبی کابل و موسسات تحصیلات عالی  پروان و وردک و تعدادی از قراردادهای حفظ و مراقبتی و محروقاتی وزارت امور داخله مورد تایید قرار گرفت.

از جانب دیگر بیشترین پروژه‏های که از جانب کمیسیون اعاده شد شامل دیزاین و ساختمان بندها در ولایتهای پکتیا، خوست، لغمان، بامیان، دایکندی، پروان، فراه، غور، بادغیس، تخار، کندهار و ارزگان میگردد.

کمیسیون تدارکات ملی این پروژهها را بهمنظور رسیدگی به مشکلات تدارکاتی بهخصوص حصول اطمینان از ظرفیت شرکتها و دقت مطالعات تخنیکی، اعاده کرد.

رئیسجمهور کشور حین بحث بالای این پروژهها اظهار داشت که اعمار بندها بدون شک از اولویت عمده و نیازمندی‌های مبرم مردم افغانستان میباشد، اما کمیسیون تدارکات ملی تلاش جدی بهخرج میدهد تا چالش‌های که در گذشته در همچو پروژههای بزرگ وجود داشته و سالهای متمادی با دارایی‌های مردم افغانستان از سوی عناصر فاسد و استفاده‌جو بازی صورت گرفته، بار دیگر تکرار نگردد.

او همچنان اذعان داشت که باید با سکتور خصوصی و شرکتهای بزرگ افغانی فضای گفتمان شفاف و انگیزه سرمایهگذاری ایجاد گردد تا شرکت‌های که دارای ظرفیت و پتانسیل واقعی استند، بتوانند از طریق رقابت سالم و شفاف در تطبیق پروژههای زیربنایی سهم بگیرند.

علاوه بر آن کمیسیون تدارکات ملی قرارداد تدارک پرزه جات تصدی کود برق مزار شریف را اعاده نموده و فیصله کرد تا طرح اساسی احیا و عصری سازی این تصدی به شورای عالی اقتصادی از سوی وزارت معادن و پترولیم و مشاور اقتصادی رئیسجمهور ارائه گردد.

کمیسیون تدارکات ملی همچنان حین بحث بالای پروژههای وزارت فواید عامه، اکیداً آن وزارت را مکلف ساخت تا در زمینه ایجاد سیستم مدیریت پروژه‌ها با استفاده از تکنالوژی معاصر اقدام جدی نماید.

در این جلسه محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، داکترعبدالله عبدالله  رئیس اجرائیه، وزرای مالیه، اقتصاد وعدلیه، ناظرین شفافیت از سیگار، کمیسیونهای اقتصاد ملی مشرانوجرگه و ولسیجرگه، کاکس پارلمانی مبارزه علیه فساد و اداره سیستیکا از حمایت قاطع اشتراک داشتند.

کمیسیون تدارکات؛ هشت قرارداد به ارزش 7میلیارد افغانی را تایید کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد