کنفرانس-بین-المللی-پروژه-اتصال-سه-قاره-جهان-در-چین-برگزار-شد

مقام های چین در کنفرانس بین المللی پروژه اتصال سه قاره بزرگ جهان (یک کمربند و یک راه) می گویند که کشورشان آماده است تا ۱۲۴میلیارد دالر را به این راه مصرف نماید و علاوه بر استفاده ترانزیتی از آن در راه صلح نیز کار خواهد گرفت.

به گزارش افغان نیوز: کنفرانس بین المللی در مورد پروژه اتصال سه قاره بزرگ جهان، امروز یک شنبه (24ثور) در شهر بجینگ پایتخت چین برگزار شد.

در اين کنفرانس دو روزه؛ علاوه بر دبیر کل سازمان ملل متحد، نمایندگان سازمان ها و نهاد های بین المللی، رييس جمهوران، نخست وزيران و ساير وزراى ٣٠ کشور جهان اشتراک کرده اند.

پلان فعال نمودن راه تاريخى ابريشم، از سوى رييس جمهور فعلى چين، در سال ٢٠١٣ميلادى ارايه شد که امروز شکل عملى پيدا کرده و رسماً افتتاح گرديد.

رييس جمهور چين گفت که اين پروژه؛ آسيا، اروپا و افريقا را با هم وصل خواهد کرد و از بعد اقتصادى نيز کشورهاى زياد جهان از آن نفع خواهند برد.

آقای شی جین پینگ تاکید کرد که کشورش آماده است تا 124 میلیارد دالر را برای بازسازی این راه سرمایه گذاری نماید تا از آن به عنوان راه ترانزیتی و راه صلح استفاده شود.

همچنان وی علاوه کرد: "چند سال قبل براى اولين بار طى يک کنفرانس اقتصادى در قزاقستان، در اين مورد پيشنهاد نمودم؛ تاکنون ٥٠ کشور جهان، پلان همکارى در مورد راه ابريشم را امضا کرده اند."

رييس جمهور چين گفته است که با اين پروژه، زمينۀ تجارت آزاد بين کشور ها مساعد شده ،تجارت و اقتصاد در سطح بين المللى رشد خواهد کرد.

يک منبع سفارت افغانستان در بيجنگ به پژواک گفته که در اين کنفرانس، هيئت افغانستان به رهبرى داکترمحمد همايون قيومى مشاور رييس جمهور در امور زيربنا، تکنالوجى معلوماتى و منابع بشرى اشتراک کرده است.

منبع افزود که هيئت افغانستان، شامل همايون رسا وزير تجارت، يما شمس رييس ادارۀ خط آهن کشور، رشاد پوپل رييس گمرکات وزارت ماليه، رييس نهاد دوستى افغانستان- چين، سيد مخدوم رهين وزير پيشين اطلاعات و فرهنگ و جانان موسى زى سفير افغانستان در بيجنگ مى باشد.

قابل ذکر است که راه ابریشم بخش بزرگ افغانستان را نیز به دنیا وصل میکند و با ایجاد این راه اقتصاد کشور رشد چشمگیر خواهد کرد.

کنفرانس بین المللی پروژه اتصال سه قاره جهان در چین برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد