کودکان-مجبور-به-تامین-معیشت-خانواده‌ها-هستند

مسوولان «کاشانه کودکان کار» می‌گویند که هم اکنون ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان مشغول کار هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباقی سمندر، مسوول «کاشانه کودکان کار» در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که در حال حاضر ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان مشغول کار اند و با کاهش درآمد خانواده‌ها، بیشتر آنان فرزندان‌شان را برای کار به بازار می‌فرستند.

آقای سمندر می‌گوید که کاشانه کودکان برای اطفال کار زمینه‌ای آموزش و کار حرفه‌ای را فراهم کرده تا آنان از تعلیم باز نماند و در آینده، شغل دوامدار داشته باشند.

او تاکید کرد: دروازه کاشانه کودکان برای تمامی اطفال که مشغول کار شاقه برای تامین نیازمندی‌های خانواده‌شان هستند، باز است.

او گفت که هم اکنو در کاشانه بیشتر از ۸۰۰ کودک شامل پسر و دختر مصروف تعلیم و آموزش کارهای حرفه‌ای هستند.

کودکان کار که در این مرکز برای تعلیم و آموزش‌های حرفه‌ای آمده‌اند از نبود کار و درآمد پایین شکایت دارند. آنان می‌گویند که با وجود تلاش­های زیاد برای کار، نمی­توانند نیاز خانواده­های شان را بر آورده نمایند.

فرهاد، یکی از کودکان کار در کاشانه می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته به مکتب برود و از بام تا شام، در جاده‌های شهر کابل بوت واکس می‌زند. او گفت که با تلاش‌های شبانه روزی نمی‌تواند معیشت خانواده‌اش را تامین نماید.

مسوول کاشانه کودکان کار، از دولت و نهادهای امدادرسان خواستار تامین مخارج خانواده‌های کودکان کار شده و گفت که کودکی در افغانستان دشوار است زیرا؛ تامین نیازمندی‌های خانواده نیز به دوش آنان است.

سمندر افزود: «روایت مردمان این سرزمین بسیار تلخ است اما؛ تلخ‌تر از آن روایت کودکانی است که با مشکلات و دشواری از دنیای کودکی فاصله گرفته و به دنیای بزرگسالی پا گذاشته اند».

این در حالی است که رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تازگی گفته است: زند‌گی مردم افغانستان به‌شدت تحت تأثیر چند دهه درگیری و مشکلات اقتصادی قرار گرفته است.

مارتین شوپ، رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که از افغانستان دیدار کرده روز شنبه (۲۸ عقرب) در توییتی این مطلب اظهار کرده است.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

کودکان مجبور به تامین معیشت خانواده‌ها هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد