کوچ-اجباری-باشنده‌گان-دایکندی-متوقف-شد

طالبان می‌گویند که روند کوچ اجباری باشنده‌گان بومی روستاهای تحت دعوا در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی متوقف شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مسوولان محلی طالبان به ۸صبح تأیید گفته‌اند که روند کوچ اجباری باشنده‌گان بومی روستاهای تحت دعوا در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی متوقف شده است.

پیش از این، مسوولان نظامی طالبان برای ولایت دایکندی، خبرها مبنی به کوچ اجباری مردم را نادرست می‌گفتند؛ اما صدیق‌الله عابد فرمانده امنیه طالبان می‌گوید که کوچ دادنِ مردم متوقف شده است.

عابد افزود که کوچ دادن مردم تا بهار سال آینده به تعویق افتاده و تا زمانی که قوه قضاییه به کار آغاز می‌کند، هیچ‌کسی کوچ داده نمی‌شود.

روزنامه ۸صبح به نقل از منابعی می‌نویسد که نیروهای نظامی طالبان مناطق را ترک کرده‌اند و به مرکز ولسوالی گیزاب برگشته‌اند. یک باشنده محل افزوده با این وجود، باشنده‌گان سه روستایی که اخیراً اخطار دریافت کرده بودند، هنوز هم نگرانی دارند که مبادا وادار به کوچ اجباری شوند.

در مورد باشنده‌گان دو روستای کندیر و تگاب‌دار که قبلاً کوچ داده شده بودند، تاکنون تصمیم واضح گرفته نشده است که به مناطق شان برگردانده می‌شوند و یا تا زمان حل قانونی موضوع، در جای دیگری اسکان داده می‌شود.

صدیق‌الله عابد، فرمانده امنیه طالبان برای ولایت دایکندی در این باره گفت: کسانی که کوچ کرده‌اند، تاکنون در مورد آن‌ها تصمیم مشخصی گرفته نشده است. 

به گفته عابد، اگر راه حل برگشتاندن دوباره مردم به مناطق اصلی شان باشد، بی‌جا شده‌ها به خانه‌های شان برگردانده خواهند شد. وی گفت پس از تصمیم نهایی در این مورد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در کنار به تعویق افتادن کوچ اجباری باشنده‌گان ولسوالی گیزاب و سایر مناطق دایکندی، سه تن از باشنده‌گان روستای «غم‌قول» ولسوالی خدیر که روز یک‌شنبه، چهارم میزان، توسط طالبان در شهر نیلی بازداشت و زندانی شده بودند، نیز رها شده‌اند. 

فرمانده امنیه طالبان هم‌چنان تأکید کرد که این مشکل در حال حاضر حل شده و مردم نگران نباشند.

گفتنی است که در نخستین مرحله، روز پنج‌شنبه، اول میزان، حدود ۴۰۰ خانواده از روستای «کندیر» ولسوالی گیزاب وادار به کوچ شدند و به تعقیب آن روز جمعه، دوم میزان، باشنده‌گان روستای تگاب‌دار این ولسوالی خانه‌های شان را ترک کردند و به روستاهای همجوار و شهر نیلی مرکز دایکندی پناه بردند.

کوچ اجباری باشنده‌گان دایکندی متوقف شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد