فقر؛-هنرمندان-افغان-وسایل-خانه‌های-شان-را-می‌فروشند

اتحادیه هنرمندان و سینماگران افغانستان، ضمن خواستار کمک از جامعۀ جهانی، اعلام کرد که برخی هنر پیشه‌گان برای امرار معیشت، وسایل خانه‌های شان را فروخته‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید نقیب الله نوری، عضو اتحادیه سینماگران افغانستان، امروز چهارشنبه( 28، میزان ) در یک نشست خبری گفت که هنرمندان افغان نگران آینده شان هستند، زیرا پس از تسلط طالبان تاهنوز نتوانسته‌اند فعالیت کنند.

آقای نوری افزود: اکنون سینماگران نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. بنابراین، خواست ما از جامعه جهانی این است که مثل 20 سال گذشته به پیشتیبانی اش از سینمای افغانستان ادامه دهد.

وی همچنان گفت که منع فعالیت‌های سینماگران و مخصوصا زنان از سوی دولت طالبان، تهدیدهای جدی بوجود آورده و هنرمندان دیگر نمی‌توانند مانند گذشته کار کنند. 

این عضو اتحادیه سینماگران از جامعه جهانی و تمویل کنندگان بیرونی هنر سینما خواست که یا زمینه ادامه فعالیت آنان را فراهم کنند و یاهم در راستای انتقال آنان به بیرون از افغانستان کمک کنند.

از سوی هم، صدام دلاور سینماگر گفت که سینماگران و فلم‌سازان به بی‌سرنوشتی کامل  به سر می‌برند؛ کار و شغل شان را از دست دادند. حتی شماری از این هنر پیشه‌گان دست به فروش وسایل خانه‌های شان زده اند تا امرار معیشت کنند.

به گفته وی؛ متاسفانه کسانیکه پیش از این با سینمای کشور همکاری داشتند در معرض خطر قرار دارند و حاضر نیستند به شغل شان ادامه دهند.

در همین حال، بهار همدرد با ابراز نگرانی بیان داشت که دختران از حق تحصیل و مخصوصا کار در رشته‌های هنری بازمانده‌اند. وی از مسوولان حکومت امارت اسلامی طالبان خواست که به وضعیت سینماگران و دانش آموزان مکاتب و دانشگاه‌ها توجه جدی کنند.

این درحالی است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، حضور بانوان در رسانه‌ها و سایر ادارات دولتی نیز کاسته شده‌اند. 

همچنان در دور نخست حاکمیت طالبان نیز خبری از سینما و فعالیت‌های هنرمندان نبود و هیچ رسانه‌یی به استثنای تلویزیون ملی که برای ساعات محدودی به پخش و نشر فعالیت و برنامه های دولت طالبان می‌پرداخت، فعالیت نمی‌کرد. با این وجود تا به حال روشن نیست که رویکرد طالبان این‌بار چگونه خواهد بود.

فقر؛ هنرمندان افغان وسایل خانه‌های شان را می‌فروشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد