کیفت-کالاهای-وارداتی-در-افغانستان-سنجیده-نمی‌شود

اداره ملی ستندرد «اسنا» با کمبود لابرتوارهای سنجش کیفت کالاهای وارداتی در گمرک‌های کشور مواجه بوده و می‌گوید که در ۱۶ سال گذشته از میان ۷۷۱ ستندرد و نشانه‌ای کیفت ملی در هیچ محصول تولید شده‌ای داخلی استفاده نشده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح الله زیارمل، رییس اداره ملی استندرد، امروز( سه‌شنبه، ۱۲ اسد) در نشست خبری گفت که فاصله میان این اداره و سکتور خصوصی و تولید کنندگان داخلی زیاد است و در کالاهای تولید شده داخلی که به بیرون از کشور‌صادر می‌شود، هیچ‌گونه ستندرد و نشانه کیفت درج نمی‌شود. 

آقاق زیار‌مل افزود که تا کنون بیش از ۷۷۰ ستندرد تدوین شده؛ اما اداره ملی ستندرد در تطبیق آن در کالاهای تولید شده داخلی ناکام بوده که این امر بر کیفت و هویت محصولات داخلی در داخل و خارج زیان می‌رساند. 

وی در مورد بررسی کیفت‌ کالاهای وارداتی گفت که این اداره ظرفیت سنجش کیفت تمامی کالاهای وارداتی را در گمرکات کشور ندارد و تنها چند لابرتوار در زمینه سنجش کیفت قیر، تیل، آهن‌آلات در ۸ بندر کشور دارد. 

آقای زیارمل تصریح کرد که اداره ملی ستندرد برای بررسی و جلوگیری از وارد شدن کالاهای کم کیفت، به صدها لابرتوار نیاز دارد که این اداره چنین لابرتوارهای را در اختیار ندارد. به گفته وی، اکنون افغانستان سالانه بیش از ۷ میلیارد دالر واردات و تنها یک میلیارد دالر صادارت دارد. 

رییس اداره ملی ستندرد، در مورد اولویت‌های این اداره گفت که در تلاش ایجاد و تقویت ستندرد‌های منطوی به ویژه آسیای مرکزی است تا افغانستان با صادرات کالاهای بدون ستندرد و نشانه‌ای کیفت، بازارهای موجود منطقه‌ای را از دست ندهد. 

اداره ملی ستندرد در حالی از نبود لابرتوار‌ها برای سنجش کیفت‌ و جلوگیری از وارد شدن کالاهای وارداتی در گمرک‌های کشور یاد می‌کند که هم اکنون بندر اسلام قلعه‌ و تورغندی هرات و یک بندر دیگر در فراه در اختیار طالبان قرار دارند.

کیفت کالاهای وارداتی در افغانستان سنجیده نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد