یک-میلیارد-دالر-به-افغانستان-انتقال-می‌-یابد

بانک جهانی به‌منظور پشتیبانی از شهروندان افغانستان هیات مدیره این بانک یک رویکرد توسعه یافته‌یی را تصویب کرد که بر اساس آن بیش از یک میلیارد دالر به افغانستان منتقل می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه آمده است که این کمک از  وجوه مالی صندوق بازسازی افغانستان به نهادهای سومی به‌شمول سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی، اختصاص داده می‌شود.

این پول به دسترس ادارات مختلف ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی بین المللی قرار خواهد گرفت تا از طریق این سازمان‌ها تلاش‌ها برای جلوگیری از بدتر شدن بحران بشری و اقتصادی سهل تر شود. بر اساس این گزارش، این پول‌ها «خارج از کنترول» طالبان باقی خواهد ماند.

رویترز گزارش داده است که پول در بخش‌های مختلف از جمله تمویل معارف، زراعت، صحت و برنامه‌های خانوادگی به مصرف خواهد رسید.

خبرگزاری فرانس پرس نیز گزارش داده است که تخصیص مجدد صندوق امانت بازسازی افغانستان پس از آن صورت گرفته است که قبل بر این، در دسمبر ۲۰۲۱ میلادی، ۲۸۰ میلیون دالربه منظور رسیدگی به بحرانی بشری و سرمای شدید زمستان برای افغانستان پرداخت شد.

بانک جهانی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این پول به منظور ارایهٔ خدمات اولیه، حمایت از «افغان‌های آسیب پذیر، حفظ نیروی بشری، و سایر خدمات اقتصادی و بشری» به مصرف خواهد رسید تا نیاز به کمک‌های بشری را در آینده کاهش بدهد.

این تصمیم بانک جهانی پس از آن گرفته شد که جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد.

براساس این فرمان، حکومت ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند.

بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود.

تصمیم رییس جمهور بایدن مبنی بر انتقال بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر نه تنها با انتقاد طالبان، شماری از نخبگان سیاسی و مردم افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیدبان حقوق بشر از چنین تصمیم انتقاد کرد.

یک میلیارد دالر به افغانستان انتقال می‌ یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد