یک-و-نیم-ملیارد-دالر-پس‌انداز-مردم-مفقود-شده‌اند

معاون ریاست جمهوری پیشین می‌گوید که اکنون طالبان دارایی‌های مسدوده شده افغانستان را دلیل ورشکستگی می‌پندارند، اما مسوول مفقود شدن یک و نیم ملیارد دالر پس‌انداز مردم خود شان هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری پیشین کشور، امروز چهارشنبه(۲۴، قوس) در برگه توییترش نوشته است که بانک‌های خصوصی افغانستان بخاطر طالب ورشکسته و به افلاس رفته‌اند، هیچ سرمایه‌ی در بین پول‌های منجمد شده افغانستان درامریکا ندارند.«»

وی تصریح کرده که طالبان مسدود شدن دارایی‌های افغانستان را دلیل و عامل ورشکستگی بانک‌های خصوصی عنوان می‌کنند و مردم را فریب میدهند. درحالیکه بانک‌های خصوصی عمدتا بخاطر چپاول طالب و روش‌های غلط آنها به افلاس مطلق رفته اند. 

صالح همچنان مدعی شده که بانک‌های دولتی نیز ورشکسته شده و توانایی بازپرداخت اندوخته‌ها و پس‌انداز‌های مردم را ندارند.  قیمت جایداد در افغانستان به شدت کاهش یافته است و اگر طالبان بخواهند جایداد هایی را که در مقابل قرضه‌ها به ضمانت گذاشته شده‌اند، لیلام نمایند و یا بفروشند بازهم بیست درصد پس انداز‌های مردم را پوره کرده نمی‌توانند. 

به عبارت دیگر، طالب مسوول مفقود شدن نزدیک به یک و نیم ملیارد دالر پس انداز های مردم در بانک‌های خصوصی و دولتی است. مسدود سازی منفذ های اطلاع دهی و سرکوب مطبوعات آزاد باعث شده است که مردم هیچ نوع آگاهی از دار و ندار بانک‌ها نداشته باشند. دلایل متعدد برای این ورشکستگی ها وجود دارد اما دست اندازی مستقیم چپاولگران طالب و دزدی اندوخته‌های مردم یکی از دلایل مرکزی و عمده به شمار می‌رود. 

آقای صالح در اخیر تاکید داشته است که طالب مسوول بدبختی و رنج کنونی در کشور است و تا زمانیکه از لجاجت دست برندارد، افغانستان بیشتر در فاجعه انسانی غرق خواهد شد.

این درحالی است که روز گذشته، عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرای طالبان از امریکا خواست تا ذخایر مسدود شده ارزی افغانستان را آزاد سازد؛ در غیر آن، کشور‌های منطقه و جهان هم از تاثیرات منفی آن در امان نخواهد بود.

مرتضی مشرفی 

یک و نیم ملیارد دالر پس‌انداز مردم مفقود شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد