۱۰۸-قرارداد-استخراج-معدن-به-امضا-رسیده-است

مسوولان وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که این وزارت در سال گذشته ۱۰۸ قرارداد گوناگون استخراج معادن کوچک را در ۱۶ ولایت با سرمایه‌گذاران داخلی به امضا رسانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم امروز (دوشنبه، ۲ اسد) در حسابدهی دولت به ملت گفت که این وزارت قرارداد ساخت یک فابریکه بزرگ تولید سمنت در ساحه شوراندام ولایت قندهار به امضاء رسانده که سالانه ظرفیت تولید یک میلیون تن سمنت را خواهد داشت. 

دلاور افزود که با امضای این قرارداد، افغانستان در آینده نزدیک در بخش تولید سمنت به خودکفایی خواهد رسید و به بیرون از کشور نیز صادرات خواهد داشت. 

او بیان داشت که معادن کشور ثروت ملی و مردم است و حکومت سرپرست متعهد به بر قراری "عدالت، شفافیت و مسلکی‌گرایی" در بخش معادن است.

به گفته دلاور، وعواید این وزارت در اجرای "پروژه‌های اساسی و ملی" به هدف ارایه تسهیلات به مردم استفاده می‌شود. 

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که کارمندان دولت پیشین در این وزارت مصروف کار هستند و هیچ فردی از این وزارت براساس این‌که کارمند دولت پیشین است، اخراج نشده‌اند. 

دلاور تاکید کرد که جاده‌ها در مقابل استفاده و استخراج معادن ساخته نمی‌شود بلکه؛ معادن مطابق اصول این وزارت به قرارداد سپرده و از عواید آن در ساخت جاده‌های کشور استفاده می‌شود. 

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت که این وزارت در سال گذشته، ۱۰۸ قرارداد گوناگون استخراج معادن کوچک را در ۱۶ ولایت با سرمایه‌گذاران داخلی به امضا رسانده است.

افغان افزود که معادن کوچک در ولایت‌‌های کابل، غزنی، بغلان، ننگرهار، پروان، کنر، بادغیس، خوست، لوگر، میدان‌وردک، فاریاب، قندهار، پکتیا، هرات، ارزگان و هلمند واقع شده که شامل سنگ‌های مرمر، رخام، گچ، تراورتین، فلورایت، نمک و برخی سنگ‌های قمیتی و نیمه قیمتی دیگر می‌باشد. 

او بیان داشت که با امضای این قرارداد‌ها، برای ۷ هزارو ۱۵۴ نفر زمینه شغل بطور مستقیم و غیر مستقیم در معادن کشور فراهم شده است. 

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که این وزارت در ولایت‌های بدخشان، تخار و بغلان طرزالعملی را به‌منظور فعالیت حرفه‌ای ساحات زرشویی تهیه و مطابق این طرزالعمل ۹۹ ساحه در تخار و ۵۰۰ ساحه در بدخشان بررسی شده است که اجازه نامه حرفه‌ای برای ۷۳ ساحه داده شده است. 

مسوولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که این وزارت به ۲۶ شرکت اجازه نامه داده که در داخل کشور معادن افغانستان را پروسس نمایند تا در اقتصاد کشور سودمند باشد. 

به گفته آنان کار معادن بزرگ از جمله مس عینک، استخراج نفت از دریای آمو و انتقال گاز از شبرغان الی مزارشریف جریان داشته و ۵۰ درصد کار آن‌ها به اتمام رسیده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

۱۰۸ قرارداد استخراج معدن به امضا رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد