۳،۶-میلیون-انسان-در-افغانستان-در-معرض-قحطی-قرار-دارند

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در یکی از نشست‌های فرعی کنفرانس ژینو گفت که ارزیابی ها در ۲۲ ولایت افغانستان نشان می دهد که خشک‌سالی باعث ایجاد شرایط شبه‌-قحطی برای بیش‌تر از ۳،۶ میلیون انسان گردیده است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در یکی از نشست‌های فرعی کنفرانس ژینو تحت نام "مصونیت غذایی در هنگام خشکسالی" گفت که در ۲۲ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان خشک‌سالی جریان دارد. مطالعات و ارزیابی‌هایی‌که از سوی حکومت، برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در باره امنیت غذایی صورت گرفته نشان می‌دهد که این خشک‌سالی باعث ایجاد شرایط شبه‌-قحطی برای بیش‌تر از ۳،۶ ملیون انسان گردیده است.

در همین حال آقای عبدالله تصریح کرد که خشک‌سالی موجود همچنان بی‌امنیتی غذایی موجود را برای ۶،۵ ملیون از ساکنان دیگر در سطح ملی تشدید بخشیده است. قبل از فصل کشت و زراعت امسال صدها هزار انسان –بیش‌تر زنان و اطفال- به ولایت‌های هرات، بادغیس و غور مهاجرت کرده‌اند و این باعث فشار مضاعف بالای مرکزشهرها و ایجاد مشکلات اجتماعی، لوژستیکی و مالی برای آن گردیده است. خشک‌سالی همچنان باعث ۲۵٪ افزایش در تعداد اطفال زیر پنج سال گردیده که از سوء تغذی جدی رنج می‌برند و این تحول تعداد اطفالی را که در ولایت‌های آسیب دیده در معرض خطر مرگ بالا قرار می‌دهد به ۶۰۰۰۰۰ (ششصد هزار) افزایش داده است. اگر این سوء تغذی به این‌صورت ادامه یابد برای نسل بعدی پیامدهای ناگواری درپی دارد.

به باور عبدالله؛ با فرارسیدن زمستان بیشترین نگرانی ما از خانواده‌های اطرافیی است که در مناطق بیش‌تر آسیب دیده از خشک‌سالی زندگی می‌نمایند. این مناطق همچنان از میزان بالایی سوء تغذی و بی‌امنیتی غذایی رنج می‌برند. در کوتاه مدت باید مطمئن شویم که ذخیره‌های اضطراری کافی و بزرگ در اختیار داریم تا نا‌امنی غذایی آنان را کاهش دهیم و خطر مرگ و میر ناشی از قحطی را برطرف سازیم.

آقای عبدالله گفت: حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای مقابله و رسیدگی به این خشک‌سالی از آغاز وقوع حادثه تعهد خود را به نمایش گذاشته اند. پاسخ به حادثه در همکاری و همآهنگی میان حکومت، سازمان ملل و کشورها و نهادهای کمک کننده به صورت منظم شکل گرفت که نمایندگی آن را در پنل امروز مشاهده می‌نمایید.

وی افزود؛ حکومت افغانستان تعهد خود را برای رسیدگی به این مشکل با تهیه ۶۰۰۰۰ (شصت هزار) تن گندم از ذخایر استراتیژیک جهت تهیه مواد خوارکه به ۱،۴ ملیون انسان نیازمند به نمایش گذاشته است. حکومت همچنان رهبری خود را در این قضیه با ریاست منظم نشست‌های گروه پاسخ‌ عاجل به آسیب دیدگان خشک‌سالی در چندین ماه گذشته به اثبات رسانیده است.

رییس اجراییه کشور تاکید داشت؛ کمک جامعه‌ی جهانی برای مقابله با این حادثه از نگاه همآهنگی و مالی عمده و قابل ملاحظه است. می‌خواهم از اداره‌ی کمک‌های توسعه بین‌المللی ایالات متحده، بریتانیا، حکومت آسترالیا، جاپان، کانادا، ناروی، روسیه، سویس و دیگر کشورهای دوست و سازمان‌ها به خاطر سهم‌گیری سخاوتمندانه‌ی آنان برای رسانیدن کمک به ۱،۴ ملیون انسان نیازمند در ماه‌های اخیر تشکر و قدردانی نمایم.

۳،۶ میلیون انسان در افغانستان در معرض قحطی قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد