۵۳۶-هزار-افغان-در-سال-روان-بی‌جا-شدند

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید: در سال روان، نزدیک به ۷۶ هزار خانواده که ۵۳۶ هزار نفر می‌شود، به دلیل ناامنی‌ها بی‌جا شدند.

به گزارش افغان نیوز: نورالرحمن اخلاقی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، امروز( سه‌شنبه، ۲۱ دلو) در برنامه حسابدهی دولت به ملت گفت که در ۲۰ سال گذشته عامل اصلی مهاجرت و بی‌جا شدگان داخلی، گروه طالبان بوده و عوامل طبیعی و حوادث دیگر کمتر به آن نقش داشته است. 

آقای اخلاقی افزود که در بحث بی‌جا شدگان داخلی مشکلاتی فروانی وجود دارد و گاهی چرخه‌ای از بی‌جا شدگان بر اساس تقاضای کاذب و خواست گروه‌های مافیایی صورت می‌گیرد. 
او تاکید کرد که آمارهای کنونی از بی‌جا شدگان زیاد قابل اعتماد نیست و این وزارت در سال آینده برای جمع آوری آمار دقیق یک برنامه را روی دست دارد. 

به گفته آقای اخلاقی؛ قرار بود در زمستان جاری برای ۲۰۰ هزار خانواده بی‌جا شده کمک صورت گیرد؛ اما به دلیل نبود بودجه تنها برای ۷۴ هزار خانواده بی‌جا شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان و موسسات کمک شده است. 

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در مورد آمار مهاجران به بیرون از کشور گفت که در مجموع ۶ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۹۳ تن از شهروندان کشور در سراسر دنیا مهاجر هستند و افغانستان پس از سوریه از لحاظ شمار مهاجرت دومین کشور جهان است. 

اخلاقی گفت که از این میان ۲ میلیون ۴۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در پاکستان و ۲ میلیون ۴۷۰ هزار تن دیگر در این ایران به سر می‌برند. همچنان ۲۴۵ تا ۵۰۰ هزار مهاجر در پاکستان و نزدیک به یک میلیون مهاجر افغانستانی در ایران هنوز ناشناخته باقی مانده اند. 

براساس آمار ارائه شده توسط وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، تنها در جریان امسال و سال گذشته ۸ هزار و ۲۲۳ تن از مهاجران افغانستانی از پاکستان و ۸۳۰ هزار تن دیگر از ایران به گونه اجباری اخراج شده‌اند. 

به گفته وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان؛ شمار مهاجران افغانستانی در امریکا ۴۷۸ هزار و ۲۳۹، در اروپا ۷۰۹ هزار و ۵۴۹ ، در آسترالیا ۶۰ هزار و در هند به ۲۱ هزار تن می‌رسد. 
او افزود که شمار مهاجران کشور در یونان ۴۵ هزار ۴۰۰، در ترکیه ۲۰۰ هزار و در اندونزیا ۶ هزار و ۹۹۴ تن می‌رسد که تنها روزانه از ترکیه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از مهاجران افغانستانی  دواطلبانه به کشور باز گشت داده می‌شوند. 

آقای اخلاقی افزود که مهاجران کشور در یونان و اندونزیا با مشکلات فراوانی مواجه اند و وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در تلاش حل مشکلات آنان هستند. 
او گفت؛ مهاجران افغانستانی در کشورهای که موضوع حقوق بشر در آن بیشتر بیشتر مورد توجه است، مشکلات کمتری دارند. 

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در حالی از کمبود بودجه برای کمک رسانی به بی‌جا‌شدگان خبر می‌دهد که حکومت بدون تایید مجلس نمایندگان ۲۴۴ میلیون دالر را به برنامه زیر نام دسترخوان ملی اختصاص داده است. در این برنامه برای هر خانواده فقیر به ارزش ۴ هزار افغانی مواد خوارکی توزیع می‌شود.

۵۳۶ هزار افغان در سال روان بی‌جا شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد