۶-میلیارد-و-۵۵۷-میلیون-دالر-در-معادن-کشور-سرمایه-گذاری-می-گردد

وزارت معادن و پترولیم درمراسم امضا قرارداد استخراج و پروسس هفت معدن کشورگفت که شرکت های برنده ،۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر دراین معادن سرمایه گذاری خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ مقام‌های امارت اسلامی امروز ( پنج‌شنبه، ۹ سنبله) قرارداد استخراج و پروسس هفت معدن بزرگ کشور را با شرکت‌های برنده و تعدادی از سرمایه‌گذاران امضا نموده‌اند. 

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در امضای این قراردادها گفت که در قراردادهای معادن شفافیت کامل به وجود آمده و از قاچاق و استخراج غیر قانونی معادن در کشور جلوگیری شده است. 

دلاور افزود که بعداز تسلط امارت اسلامی در افغانستان رشوت، واسطه‌بازی و فساد در مدیریت معادن کشور از بین رفته و شفافیت و عدالت کامل تامین شده است. 

او بیان داشت که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های برنده بالای این هفت معادن به ارزش ۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می‌کنند که شامل استخراج معادن طلا، مس، سرب، جست و آهن در نقاط مختلف کشور می‌باشد. 

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که که معدن طلا در ولایت تخار با مساحت ۱۲ کیلومتر مربع به شرکت چین افغانستان و شرکت زورور افغانستان واگذار و در آن ۳۱۰ میلیون دالر سرمایه گذاری می‌شود. 

به گفته دلاور کان دوم معدن مس عینک لوگر به مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع با سرمایه گذاری ۴۱۱ میلیون دالر به شرکت خصوصی تویار واگذار شده است. او تاکید کرد که در اداره پیشین ۲.۵ درصد سهم افغانستان در پروسس معادن طلا بود اما؛ امارت اسلامی این سهم را به ۵۶ درصد افزایش داده است. 

او در امضای قراداد هفت معدن بزرگ کشور گفت که بلاک اول معدن آهن غوریان در ولایت هرات با سرمایه گذاری ۲.۸ میلیارد دالر به شرکت وطن، بلاک دوم معدن آهن غوریان در ولایت هرات با سرمایه گذاری ۸۷۴ میلیون دالر به شرکت ساحل شرق میانه، شرکت ایپیکو ترکیه و شرکت دره نور واگذار شده است.
 
سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود که بلاک سوم معدن آهن غوریان ولایت هرات با سرمایه گذاری ۵۷۳ میلیون دالر به شرکت شمش ملی و جی بی ام بریتانیایی، قرارداد کان چهارم معدن آهن غوریان ولایت هرات به شرکت باختر فولاد احیا سپاهیان و پارسیان به ارزش سرمایه گذاری یک میلیارد و ۱۷ میلیون دالر، قرارداد معدن سرب بلاک دوم ولسوالی تولک ولایت غور به شرکت‌های افغان اینویست اوابیکو به ارزش سرمایه گذاری ۵۳۷ میلیون دالر واگذار شده اند. 

مقام‌های امارت اسلامی در این نشست می‌گوید که شرکت‌های داخلی، آسیایی و اروپایی برنده این قراردادها استند.
آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر در معادن کشور سرمایه گذاری می گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد