۹-۶-درصد-ازدواج‌ها-در-سال-۱۴۰۱-زیر-۱۵-سال-صورت-گرفته‌است

مسوولان اداره ملی احصاییه و معلومات می‌گویند که سروی تازه‌ این اداره نشان می‌دهد، ۹.۶ درصد ازدواج‌ها در سال پار زیر سن ۱۵ سال صورت گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ فقیر محمد زیار، سرپرست اداره ملی احصایه و معلومات امروز ( سه‌شنبه، ۱۶ جوزا) در نشست خبری از سروی تازه این اداره خبر داده و گفت که این سروی در مورد صحت کودکان و مادران آموزش، تحصیل، تغذیه، دسترسی به سهوالت‌های اولیه و برخی شاخص‌های دیگر انجام شده است.

زیار افزود که این سروی در ۳۴ ولایت کشور به حمایت مالی و تخنیکی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) به عنوان بخشی از برنامه جهانی (MICS) انجام و نزدیک به ۳ میلیون دالر هزینه برداشته است. 

او بیان داشت که این سروی در سال ۱۴۰۱ خورشیدی صورت گرفته که برای ۴۶۲ نفر از شهروندان کشور زمینه کار فراهم شده است. 

سرپرست اداره ملی احصایه و معلومات می‌گوید جامعه آماری این سروی ۲۳ هزارو ۲۱۳ خانوداه خانواده در ۳۴ ولایت کشور است.

عصمت الله حکیمی، معاون اداره ملی احصایه و معلومات در این نشست خبری گفت: یافته‌های سروی نشان می‌هد که ۲۸.۷ درصد ازدواج‌ها در سن ۱۸ سالگی و ۹.۶ درصد در سن ۱۵ سالگی صورت گرفته است. 

اما؛ مسوولان اداره ملی احصایه و معلومات با ارائه این ارقام نگفتند که ازدواج‌های زیر سن، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و یا کاهش. 

این در حالی است که سروی خوشه‌ای چند شاخصه یک سروی جهانی بوده که ۲۸ سال پیش در کشورهای مختلف عملی شده است.

این گونه سروی‌ها بیشتر برای پالیسی‌ها، برنامه‌ها و پلان‌های ملی و انکشافی کشورها برای دست‌یابی ارقام واقعی و مورد نیاز راه اندازی می‌شود.

در افغانستان برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶، بار دوم در سال ۱۳۸۲، بار سوم سال ۱۳۹۰ و چهارمین بار سال گذشته، از سوی اداره ملی احصایه و معلومات راه اندازی شده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

۹.۶ درصد ازدواج‌ها در سال ۱۴۰۱ زیر ۱۵ سال صورت گرفته‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد