‏-سه-رادیو-در-ولایت-هرات-آغاز-به-کار-نمود

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ درجریان افتتاح سه رادیو در ولایت هرات می‌گویند که حکومت سرپرست از رسانه‌های که نشرات شان مطابق به قوانین ا.ا و به منافع ملی کشور باشد حمایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ حیات مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در افتتاحیه سه رسانه‌ای محلی در ولایت هرات گفت که حکومت سرپرست نمی‌تواند از تاثیرات رسانه‌ها بر بهبود حکومت‌داری خوب چشم‌پوشی کند.
آقای فراهی افزود: حکومت سرپرست از رسانه‌های که نشرات شان مطابق به قوانین اسلامی و به منافع ملی کشور باشد حمایت همه‌جانبه می‌کند.
او بیان داشت که امروز نماینده سه رسانه رادیویی به نام‌های حریت، امید و شریعت در ولایت هرات آغاز به فعالیت می‌کند که اصل نشرات این رادیوها در پایتخت کشور می‌باشد و هم اکنون در سرتاسر کشور ۲۸۰ رادیو فعالیت دارند و رادیو نقش مثبت در تغییر اذهان عامه در جامعه را دارد.
احمد الله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در جریان افتتاح این رادیوها می‌گوید که رسانه‌ها در بیان حقایق مهم است و این رسانه‌ها است که در برابر تهاجم فرهنگی دنیای غرب نقش بسزایی داشته می‌تواند.
محمد نبی قاضی‌زاده، نماینده رادیو شریعت در این برنامه افزود که این رادیو با راه‌اندازی برنامه‌های مختلف می‌خواهد شنونده‌گان خود را در بخش‌‌های گوناگون آگاهی دهد و رادیو‌های حریت، امید و شریعت بگونه‌ی ۲۴ ساعته در این ولایت فعالیت دارد.
فعالیت این سه رادیوی محلی در حالی آغاز می‌شود که هم اکنون ۲۸ رسانه صوتی و تصویری دیگر نیز در هرات فعالیت دارند.
درهمین رابطه، شماری از خبرنگاران ضمن استقبال از آغاز به کار رادیوها در کشور، می‌گویند که بسیاری از خبرنگاران پس از تغییر نظام سیاسی در کشور براثر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، بیکار شده و به کارهای شاقه روی آوردند و از حکومت سرپرست می‌خواهند در قسمت مشکلات شان توجه جدی نمایند.
حسین انصار، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که نهادهای حمایت کننده ملی و بین‌المللی رسانه‌ها و خبرنگاران باید برای رفع چالش‌های به وجود آمده تلاش جدی نمایند تا خبرنگاران از وضعیت بد اقتصادی نجات یابند.
آقای انصار افزود که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت نشود آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود و از نهادهای مدافع رسانه‌ها و حکومت سرپرست خواست که به مشکلات رسانه‌ها در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.
از سوی هم، فرهاد بهروز، معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در 24 دلو سال گذشته، به مناسبت روز جهانی رادیو گفته بود که تاکنون ۲۵۷ رادیو در سراسر افغانستان فعالیت نشراتی دارد که در آن 2هزارو 150 خبرنگار مصروف کار خبرنگاری می‌باشد که از میان 1هزارو 880 خبرنگار مرد و ۲۷۰ نفر دیگر آن زنان مصروف فعالیت‌های رسانه ای هستند.
آقای بهروز افزوده بود که بر بنیاد یافته‌های این نهاد در بیشتر از دوونیم سال گذشته ۱۹ رادیو تازه تاسیس شده و ۲۴ رادیوی دیگر بعد از وقفه‌ی موقت نشراتی، فعالیت شان را از سر گرفته اند.
او بیان داشت که در یک سال گذشته نشرات ۹ رادیو در ولایت‌های مختلف کشور به گونه موقت، متوقف شده که از این میان نشرات ۲ رادیو تاهنوز متوقف است.
معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان تاکید کرده بود که در حال حاضر رسانه‌ها و خبرنگاران کشور با مشکلات جدی اقتصادی روبرو اند و این اتحادیه در تلاش است تا به عنوان نهاد حامی و مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی  بیان در افغانستان جهت گسترش آزادی بیان و روند اطلاع رسانی در کشور، در برگزاری نشست‌های هماهنگی، برنامه‌های آموزشی و ایجاد کمیته‌های مشترک بین رسانه‌ها و حکومت و تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را فراهم نماید.
آقای بهروز از حکومت سرپرست خواستار تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، مصوونیت خبرنگاران و کاهش صرفیه برق رسانه‌ها و رفع چالش‌های رسانه‌ها جامعه رسانه ای کشور شده و خواهان حمایت بیشتر رسانه‌های آزاد کشور شده است.
رادیو به عنوان پر مخاطب ترین رسانه شنیداری در جهان و با سابقه ترین رسانه در میان رسانه‌های همگانی به شمار میرود و تا سال ۲۰۰۲ تنها در افغانستان «رادیو افغانستان» فعالیت داشت اما؛ پس از آن، در دو دهه گذشته روند تاسیس رادیوهای خصوصی در کشور آغاز شد و در این مدت صدها رادیو در کابل و ولایت‌های کشور نشرات داشتند و بر بنیاد آمارهای نهادهای حامی خبرنگاران در کشور تا پیش از سقوط نظام پیشین تعداد رادیوهای خصوصی در افغانستان به ۳۰۷ پایه می‌رسید.

‏ سه رادیو در ولایت هرات آغاز به کار نمود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد